Nu een normale loonsverhoging voor álle Hema-medewerkers nodig

Chauffeurs krijgen 15-25% loonsverhoging bij

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 6 februari 2020

Hema is bereid om de lonen van medewerkers te verhogen. Dat blijkt uit een afspraak die Hema heeft gemaakt met Hema-vrachtwagenchauffeurs. Zij krijgen er rond de 15% á 25% loonsverhoging bij. Het gaat om enkele tientallen mensen.

echt hema

Eerder maakte de Hema ook al een aparte loonafspraak voor logistieke medewerkers van de technische dienst. Beide groepen medewerkers worden actief ondersteund door de FNV.

‘Wij willen dat Hema nu een volgende stap zet en ook de medewerkers in de winkels, bakkerijen en distributiecentra normaal gaat betalen’, vindt FNV-bestuurder Danielle Wiek. ‘Hema heeft de loonafspraak met onder andere de vrachtwagenchauffeurs buiten de huidige, slechte cao gemaakt. FNV wil dat de afspraken met medewerkers democratisch in de cao geregeld worden, zoals dat gebruikelijk is in Nederland.’

Dump-cao

Afgelopen zomer sloot Hema zonder FNV een zogenaamde dump-cao. Nieuwe medewerkers verdienen hierdoor tot 25% minder dan de mensen die langer bij Hema werken. De lonen liggen op het minimumloon, of net iets daarboven. Deze tweedeling die de Hema-directie heeft ingezet, is volgens de FNV slecht voor het bedrijf.

Medewerkers van Hema voeren onder de naam TompoesUnited actie om Hema weer écht Hema te laten zijn.
Medewerkers merken de laatste maanden dat het voor Hema steeds moeilijker wordt om goed personeel te vinden, nu het bedrijf de lonen heeft gedumpt. Mensen die het belangrijke werk voor zo weinig geld willen doen, zijn steeds lastiger te vinden. Ondertussen steekt Hema vele miljoenen in uitbreiding in honderden winkels in het buitenland, zoals de Arabische Emiraten, Duitsland, België, Oostenrijk, Frankrijk en Amerika.

Toeslagen en vakantierechten al geschrapt

Wiek: ‘Medewerkers willen dat Hema weer écht Hema wordt, en dat hun directie en winkeleigenaar de winkels in Nederland niet vergeet. Niet alleen omdat voor de Nederlandse burger de Hema belangrijk is. Maar ook voor de medewerkers; zijn zien hun boodschappen, huur en energie duurder worden, terwijl hun loon minder waard wordt.’

In de media heeft Hema steeds gezegd dat voor de mensen die al langer voor het bedrijf werken niets verandert, maar in de dump-cao zijn ook toeslagen verdwenen en vakantierechten geschrapt.