Langer inkomenszekerheid bij verlies van werk

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 17 februari 2019

FNV heeft landelijk afspraken gemaakt over het overeind houden van een goede bescherming bij werkloosheid. De regering wilde aanvankelijk de WW-duur terugbrengen naar één jaar. Maar door inzet van de vakbonden houden mensen die werkloos raken langer inkomenszekerheid.

Per jaar bouw je 1 maand ww op, met een maximum van 38. Werkgevers betalen het grootste deel hiervan. Dat is gemiddeld ongeveer 5% van het inkomen, en een klein deel, namelijk 0,3% komt voor rekening van de werknemer. In het verleden was het normaal dat werknemers meebetaalden aan de ww-premie.

Het zou een geweldig gebaar van de Bijenkorf zijn om de premie voor haar rekening te nemen, maar dat hoeft de Bijenkorf niet te doen. Wat wél van de Bijenkorf verwacht mag worden, is het uitspreken van waardering naar het personeel in de vorm van een goede loonsverhoging. Naast de inkomenszekerheid na je dienstverband, werken wij namelijk hard aan een goed inkomen tijdens je dienstverband. Hieronder een paar veel gestelde vragen.

Waarom is de WW gerepareerd?

Hierdoor hebben mensen die hun baan verliezen na ontslag langer inkomenszekerheid. Je inkomen in de WW is hoger dan je inkomen in de bijstand. Door deze reparatie krijg je dus langer je hogere inkomen.

Hoe kon ik hiervan weten?

Vakbonden en werkgevers hebben hierover op landelijk niveau afspraken gemaakt. Dat is ook in de media geweest. In de vorige cao die in 2017 is afgelopen, heeft de Bijenkorf met de vakbond afgesproken om deze landelijke afspraken te volgen. Net zoals loonsverhogingen voor iedereen gelden, geldt deze afspraak van de WW-reparatie ook voor iedereen die onder de cao valt.

Is WW-reparatie echt nodig?

Ontslag – we denken er liever niet aan. Maar het is toch iets dat zou kunnen gebeuren. Medewerkers van het distributiecentrum in Woerden hebben door onze WW-reparatie nu gedurende een langere periode een WW-uitkering. In het verleden zijn er weleens winkels van de Bijenkorf gesloten. In die gevallen was het fijn dat mensen konden terugvallen op de WW. Voor de toekomst is deze zekerheid nu ook geborgd. En dat is belangrijk, zeker omdat de minister van plan is om het voor de werkgever makkelijker te maken om werknemers te ontslaan. Niet alleen de werknemers die lang bij de Bijenkorf werken hebben profijt van deze afspraak. Ook werknemers die een lang arbeidsverleden hebben en wiens jaarcontract bij de Bijenkorf niet wordt verlengd, genieten de voordelen van een langere WW-uitkering. Wil je meer weten over de lengte van jouw WW? Dan kun je altijd contact opnemen met ons contactcenter via 088-3680368.

En als ik ergens anders ga werken?

Werkgevers hebben landelijk toegezegd om mee te werken aan deze WW-reparatie. Dus stel dat je in de toekomst bij een andere werkgever gaat werken, dan neem je wat je nu bij de Bijenkorf opbouwt mee. Wel is het zo dat sommige werkgevers dwarsliggen met het maken van goede afspraken. De vakbonden dringen er bij die bedrijven op aan om hier snel verbeteringen af te spreken.

Wat kan ik nu doen?

De FNV komt op voor een loonsverhoging. Wij eisen 3,5 % per jaar, met een minimum van 1000 euro, wat voor mensen met een laag inkomen al snel neerkomt op 5%. We staan sterker als jij met ons meedoet.