Breng je stem uit op het nieuwe eindbod van de Bijenkorf

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 20 februari 2019

Na meer dan een jaar onderhandelen over een nieuwe cao, ligt er nu een nieuw eindbod van de Bijenkorf. Wij roepen jou op om je stem hierover uit te brengen.

Stemmen kan via deze link

Kort samengevat gaat het om een loonsverhoging van ten minste 1,5% voor alle medewerkers, die kan oplopen voor mensen die een hoog cijfer van hun manager hebben gekregen. Dat is veel te weinig en doet lang geen recht aan jullie inzet voor de Bijenkorf. Maar als je bedenkt dat de werkgever lange tijd vasthield aan loonbevriezing, dan is er weldegelijk een stap in onze richting gemaakt. Al is die stap voor veel medewerkers nog steeds onder het niveau van de inflatie, die momenteel op 2,2% ligt. Bedenk dat de looneis van de FNV 2 keer 3,5 % was, met een bodem van 1000 euro loonsverhoging per jaar – dat is ook nodig, want we weten allemaal dat de boodschappen en de energierekening voor iedereen hoger worden. Ook is het zeer omstreden dat bij deze loonronde nog steeds het 1-2-3-4-systeem wordt toegepast.

Over de feestdagentoeslag

Mensen die nieuw bij de Bijenkorf komen werken gaan er door het nieuwe eindbod van de Bijenkorf op achteruit. Dat vinden wij een slechte zaak. De Bijenkorf wil voor hen de feestdagentoeslag van 2,43% afschaffen. Eigenlijk wilde de werkgever die voor alle medewerkers afschaffen, maar daar is de Bijenkorf op teruggekomen. Nieuwe mensen worden wel enigszins gecompenseerd. Zij gaan per gewerkte feestdag meer verdienen, namelijk 150% extra, in plaats van 100 % extra. Voor het huidige personeel verandert er niets.

Acties

Het gaat goed met de Bijenkorf. De winkel maakt veel winst, en de eigenaren behoren tot de rijksten der aarde. Er is dus geld voor een betere loonsverhoging! Het is dan ook onbegrijpelijk dat de werkgever in de onderhandelingen niet met meer is gekomen. Wel zijn er tijdens de cao-onderhandelingen ook andere stappen gemaakt, die het gevolg zijn van de inzet van BeeUnited/FNV. Denk aan het BlackFridayApplaus, het NieuwjaarsApplaus, een kaartenactie, een ingezonden brief in het Parool en de speldjesactie BeeUnited. De Bijenkorf gaat stoppen met het 1-2-3-4-beoordelingssysteem voor de mensen in de loongroepen 1 t/m 5. De Bijenkorf heeft het ratingssysteem en de wall of fame teruggedrongen. De Bijenkorf in Den Haag is vanaf volgend jaar op Nieuwjaarsdag gewoon dicht.

In de bijlage vind je het volledige eindbod van de Bijenkorf. Vanuit de FNV staan we hier negatief tegenover. Want de nieuwe én de huidige medewerkers verdienen beter. Nu is het woord aan de leden van BeeUnited/FNV. Tot en met 5 maart kun je je stem uitbrengen:

Stemmen kan via deze link

VOOR betekent: ik accepteer dit nieuwe eindbod

TEGEN betekent: ik vind het eindbod niet voldoende. Ik wil de komende tijd actief meedoen aan acties voor een betere afspraak

Achtergrond

Sinds begin 2018 zijn we samen met CNV in onderhandeling met de Bijenkorf over een nieuwe cao. Hierin staat centraal: een loonsverhoging, meer collega’s erbij en meer inspraak over de roosters. Afgelopen najaar deed de Bijenkorf ook al een eindbod, waarin de bovenschaligen werden uitgesloten van een structurele loonsverhoging. Dat bod is door 97 % van de leden verworpen. De bovenschaligen krijgen in het nieuwe voorstel wel een structurele loonsverhoging, weliswaar gebaseerd op het maximum in de schaal.

Andere afspraken

De FNV had geëist dat het vitaliteitsbudget ingezet kan worden voor vrije dagen. De Bijenkorf heeft hier geen gehoor aan gegeven, wel wil het bedrijf de inzet van de regeling op een andere manier verruimen. Er is een ‘studie-afspraak loonschalen’ gemaakt, om in de volgende cao mensen meer doorgroeimogelijkheden te geven.

De Bijenkorf en de vakbonden zijn in een ‘werkgroep roosters’ in gesprek om mensen meer inspraak te geven op hun rooster.

Hoe nu verder?

Wij vinden dat er meer verbeteringen nodig zijn zodat mensen op een goede manier bij de Bijenkorf kunnen werken. Een groep kaderleden werkt daar keihard voor, de afgelopen tijd is onze groep ook groter geworden! Maar we hebben meer mensen nodig die met ons meedoen. Word lid, en doe met ons mee. Dan kunnen we samen meer successen behalen.