Medewerkers de Bijenkorf vinden loonbod van 1,5% over 2 jaar onvoldoende

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 6 maart 2019

Deze nieuwsbrief over de stemming over het loonbod van de Bijenkorf is naar de leden van de FNV verstuurd. Deel deze informatie met je collega's!

Kaderleden van FNV/BeeUnited

De Bijenkorf maakt jaar op jaar winst. Tegelijk zien we dat boodschappen en energierekening fors duurder worden. De werkgever heeft in de cao-onderhandelingen aangeboden om de lonen over een looptijd van 2 jaar met slechts zo’n 1,5% te verhogen. De afgelopen tijd konden jullie stemmen over dit bod. Nu is de uitslag bekend: 80% van de FNV-leden vindt dit onvoldoende. Daarbij speelt ook het feit dat nieuwe medewerkers door het voorstel van de Bijenkorf erop achteruit gaan, door een aanpassing in de feestdagentoeslag. De FNV zal dan ook niet tekenen voor dit slechte loonbod. Donderdag heeft de FNV hierover een gesprek met de directie en met CNV.

Actiebereidheid

Wat nu? Wij gaan aan de werkgever melden dat de medewerkers vinden dat ze een eerlijk loon verdienen. Wij willen daarover graag onderhandelen. Eerder hebben wij al aan de werkgever laten weten dat veel medewerkers bereid zijn om actie te voeren. De komende tijd gaan de leden van FNV/BeeUnited het hierover hebben met elkaar. We gaan plannen smeden. Doe met ons mee, want samen staan we sterker! Heb het hierover met je collega’s.

We verdienen beter, echt!

‘Hoe zit het nu met het hele kleine beetje loonsverhoging dat de Bijenkorf voorstelde, krijgen we dat nu ook niet?’ Die vraag krijgen we weleens gesteld. Met de lage lonen die in onze winkel gelden, is elk kleine beetje natuurlijk mooi meegenomen. Dat snappen we. En ja, wij zijn best trots dat de Bijenkorf door onze acties überhaupt een loonsverhoginkje voorstelt. Daar hebben we echt veel tijd, energie en creativiteit in gestoken. Maar we vinden ook: juist de mensen met de kleine inkomens verdienen een redelijk bedrag erbij. Dus wij ook. Wij werken hard genoeg om een normaal loon te krijgen.

Even wat cijfers:

Loonsverhogingen in andere bedrijven:

Doe-het-zelfbranche: 3,88% erbij over 12 maanden

Schoonmaakbedrijven: 3,8 % erbij over 12 maanden

CIZ: 4 % erbij over 12 maanden

Loonvoorstel van de Bijenkorf: 0,75% over 12 maanden (omgerekend)

Inflatieniveau / prijsstijging van boodschappen en andere kosten: 2,2 %

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.