Geef je mening over het akkoord cao MBO 2020-2021

Stemmen kan tot 7 juni

Door Redactie 28 mei 2020

We hebben een akkoord bereikt voor een nieuwe cao MBO. Het akkoord is in korte tijd tot stand gekomen dankzij de inzet van cao-partijen. Voordat de nieuwe cao een feit is, mag jij als FNV-lid je mening geven. We hebben de belangrijkste punten op een rij gezet. Lees het goed door en breng daarna je stem uit.

Geef je mening over het akkoord cao MBO 2020-2021

Loonontwikkeling en looptijd

Per 1 juli 2020 worden alle salarissen verhoogd met 3,35%. In juli 2020 ontvang je een eenmalige uitkering van € 825 bruto. Bij een arbeidsovereenkomst in deeltijd wordt dit bedrag berekent naar rato van de deeltijdfactor. De nieuwe cao heeft een looptijd van 1 juli 2020 tot 15 mei 2021.

Carrièreperspectief en een passende salarisstructuur

Cao-partijen hebben een werkgroep ingesteld. Deze werkgroep gaat aan de slag om op basis van onderzoek en praktijkvoorbeelden een voorstel te doen om het carrièreperspectief te vergroten en een daarbij passende salarisstructuur te ontwikkelen. In april 2021 moet deze werkgroep klaar zijn zodat het resultaat kan worden betrokken in de gesprekken voor een opvolgende cao.

Wendbaarheid

Omdat de omgeving waarin en waarvoor het MBO opleidt (snel) wijzigt, vraagt dat van het MBO en van haar medewerkers het vermogen om te kunnen inspelen op relevante interne en externe veranderingen. De opbrengsten van recent gedaan onderzoek naar aspecten die de wendbaarheid kunnen belemmeren en uitgevoerde experimenten, worden het komend jaar door cao-partijen nader besproken.

Functiewaarderingssysteem MBO

Cao-partijen hebben besloten het functiewaarderingssysteem FUWA-MBO te moderniseren. Dit proces start door knelpunten die scholen ervaren bij de toepassing van FUWA-MBO in kaart te brengen. Hierbij wordt ook gekeken in hoeverre FUWA-MBO een bijdrage levert of kan leveren aan loopbaanbeleid. Bij dit proces wordt een aantal mbo-scholen betrokken. Dat moet op de kortst mogelijke termijn leiden tot een systeem dat gebruiksvriendelijk en up-to-date is.

Geef je mening

We leggen het akkoord met een positief advies aan je voor. We zijn benieuwd wat jij ervan vindt. Het laatste woord is aan jou als FNV-lid. Je kunt tot uiterlijk zondag 7 juni je stem uitbrengen.

Breng je stem uit