Provincieambtenaren krijgen er 6,5 % bij

Door Redactie 1 maart 2019

De salarissen van provincieambtenaren stijgen in de komende 2 jaar met 6,5%. FNV Overheid heeft hierover een onderhandelaarsakkoord gesloten met het IPO en de andere vakbonden. Bij de provincies werken ruim 10.000 mensen. De cao loopt van 1 januari 2019 tot en met 31 december 2020.

tevreden ambtenaren

De loonstijging gaat in werking per 1 januari 2019 met 2,5%, per 1 juli 2019 met 1%, per 1 januari 2020 met 2% en per 1 juli 2020 met 1%.

Vanaf 1 januari 2020 treedt de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren in werking. ‘Met dit akkoord is ook de overgang van de arbeidsverhouding van provincieambtenaren naar burgerlijk recht goed geregeld’, zegt een tevreden bestuurder Yoram Bovenkerk van FNV Overheid ‘Bovendien hebben we loonafspraken gemaakt die ook echt aansluiten bij de loonontwikkeling in de markt’.

Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over het terugdringen van payroll bij de provincies en slaagde men erin om de toelagen te harmoniseren. Als gevolg van deze harmonisatie gaan bepaalde groepen werknemers er qua inkomen op vooruit, zonder dat andere werknemers daar financieel nadeel van ondervinden.

De komende maand zullen alle cao-partijen hun achterban raadplegen. FNV Overheid legt het met een positief advies voor aan zijn eigen leden.