Partnerverlof en meer loon voor ASR-medewerkers

6% loonsverhoging in 2 jaar

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 22 februari 2019

FNV en de andere vakbonden hebben afspraken kunnen maken over een nieuwe cao voor de circa 3.000 medewerkers bij ASR. Nadat een eerder eindbod van ASR in januari door de leden van de vakbonden unaniem werd afgewezen op loon, ging de verzekeraar gisteren toch overstag.

Werknemers ASR krijgen partnerverlof

Aukje Falger, bestuurder FNV Finance: “We zijn blij dat ASR besloten heeft om te luisteren naar haar personeel. ASR heeft afgelopen jaren flink rondgewinkeld en heeft met overnames de eigen marktpositie goed versterkt. Medewerkers hebben deze winsten mogelijk gemaakt en zij willen daar dus ook op een eerlijke manier in delen.”

De vakbonden hebben onderhandelingsresultaat bereikt voor een tweejarige cao met een structurele loonontwikkeling van 6%. Medewerkers zien de eerste 3% volgende maand al terug op hun loonstrook en weer 3% een jaar later in maart. Verder hebben partners bij de geboorte van hun kind recht op vijf weken doorbetaald partnerverlof.

Tevens stemde ASR in om aan te sluiten bij het initiatief van FNV Finance en de overige vakbonden met Achmea om de situatie rondom het flexwerk in de sector beter in kaart te brengen en aan te pakken. De verwachting is dat meerdere grote organisaties binnen de financiële sector zich hier binnenkort bij aan gaan sluiten.

In de vorige cao ASR was een studievoorstel afgesproken over ouderenbeleid. In de nieuwe cao komen er afspraken over verdere, concrete uitwerkingen. Ook spraken de vakbonden met ASR af om in de looptijd van de cao verder afspraken te maken over werkdruk, mantelzorg en levensfasebeleid.

FNV Finance legt het onderhandelingsresultaat binnenkort voor aan haar leden.