Cao-voorstellen cao Bouw & Infra 2020

Bouwen aan een fitte toekomst!

Door Redactie 12 februari 2020

De onderhandelingen voor een nieuwe cao Bouw & Infra zijn gestart op 12 februari. We hebben onze voorstellen aan de werkgevers overhandigd en een eerste toelichting gegeven. Het worden zeer belangrijke onderhandelingen. De hoofdpunten nemen we hier door, de volledige voorstellen zijn via de link hieronder terug te vinden.

Bouwvakkers

Looptijd

We gaan uit van een cao voor een jaar. Op 1 januari 2021 moet namelijk de af te spreken zwaar werk regeling in de cao worden opgenomen.

Loon en vergoedingen

Er is nog altijd een tekort aan personeel in de bouw. Wij stellen dan ook een loonstijging van 5% voor. De vergoedingen stijgen wat ons betreft ook met ditzelfde percentage.

Doorbetaling schooldag tijdens BBL

Als je werkend leert via de BBL-opleiding, dan krijg je in veel sectoren ook je schooldag betaald. In de bouw is dat helaas niet het geval. We willen in deze cao afspreken dat de schooldag ook in de bouw wordt betaald.

Zwaar werk

De bouw is bij uitstek een sector met veel zwaar werk. Zowel lichamelijk als geestelijk is het werk bijzonder veeleisend. Door het pensioenakkoord is het mogelijk om vanaf 1 januari 2021 een regeling in te voeren waardoor er 3 jaar voor de aow-leeftijd gestopt kan worden met werken. Deze regeling komt er wat ons betreft voor iedereen die in de bouw werkt. De werkgever betaalt de premie aan een fonds en het fonds keert het maximaal mogelijke bedrag per jaar uit (€ 21.200 op dit moment). De werknemer kan dan besluiten om dit aan te vullen met een stukje van zijn pensioen.

Uta en werkdruk

De werkdruk is hoog in de bouw en dat geldt voor iedereen! Voor het uta-personeel ontbreken er een aantal afspraken in de cao die een deel van de werkdruk kunnen verlichten. In de nieuwe cao willen we afspraken maken over de betaling van overwerk- en reistijdvergoeding.

Verder willen we, net als dat voor bouwplaatspersoneel geregeld is, afspreken dat je maximaal 12 uur van huis bent. Dus vanaf het moment dat je de voordeur uitloopt  tot je hem weer opendoet na het werk. Ook de mogelijkheid van een vierdaagse werkweek kan helpen bij het verminderen van de werkdruk. Net als thuiswerken.

Hitte

De afgelopen zomer staat in het geheugen gegrift. Bij een aantal bedrijven is er goed omgegaan met het werken in de hitte. Helaas waren er ook veel bedrijven waar dat niet zo was; geen water, geen extra pauzes en geen zonnebrandcrème. Zelfs op de piek van de hitte werd er op veel plekken nog (onverantwoord) doorgewerkt. Dat moet anders! Naast afspraken over de maatregelen om zo lang mogelijk goed beschermd door te kunnen werken, willen we ook een temperatuur afspreken waarboven niet meer gewerkt mag worden.

En verder?

We doen daarnaast voorstellen over kraanmachinisten, werken met PUR, de PAGO, verkeersregelaars, BouwplaatsID  en uitzendkrachten. En meer.

Een aantal voorstellen zullen ‘communicerende vaten’ zijn. Wat betekent dat we die zullen bijstellen als we op andere punten echt goede resultaten bereiken. Zo zal er bijvoorbeeld een relatie zijn tussen onze looneis en de kwaliteit van een af te spreken ‘zwaar werk regeling’.

Gedurende de onderhandelingen zullen we jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Het is belangrijk dat jullie laten zien dat je achter jullie voorstellen staan. Dat kun je ook al  doen door er met elkaar over te praten.