Vlak voor kerst gaan Voestalpine (Polynorm) en Flamco uit Bunschoten opnieuw dag in staking om uitblijven goede cao

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 27 december 2018

Metaalstakers van Voestalpine (Polynorm) en Flamco uit Bunschoten gaan maandag 24 december opnieuw een dag staken. De staking maakt deel uit van een lange reeks van stakingen, waar duizenden metaalwerkers door heel Nederland beurtelings aan meedoen.

Murat Sekercan, bestuurder FNV Metaal: ‘Kerstavond of geen kerstavond: de trotse vakmensen van Voestalpine Polynorm en Flamco staken door totdat er een fatsoenlijke cao is. De metaalsector en deze vakmensen staken vanwege het uitblijven van een goede cao en ook blijkt een kerstakkoord niet haalbaar.’

De vakbonden eisen een toekomstbestendige en eerlijke cao Metalektro, met onder andere een jaarlijkse loonstijging van 3,5% met een bodem van duizend euro en goede voorstellen om werk en privé te kunnen combineren. Daarnaast eisen de vakbonden een generatiepact, zodat jongeren weer een vaste baan krijgen in de sector, terwijl ouderen gezond de eindstreep kunnen halen en hun kennis kunnen overdragen. Ook moet er een einde komen aan de doorgeslagen flexibilisering en moeten de beloning en arbeidsvoorwaarden van vaste en tijdelijke medewerkers gelijk zijn.

De cao Metalektro geldt voor ongeveer 150.000 werknemers in de grootmetaal, diverse VDL-bedrijven, Stork, ASML, Fokker, DAF, Siemens, Scania en Ardagh.

Actie-informatie

Wie: Stakende werknemers metalektrobedrijven Voestalpine (Polynorm) en Flamco uit Bunschoten
Wat: 24-uursstaking
Waar: Bunschoten, Twizst, De Kronkels 12a (inschrijving stakers en kort programma met sprekers)