Verbetering van 55/57plus regeling meubelindustrie

Door Redactie 19 december 2018

Na een aantal overleggen hebben we in de Vakraad voor de Meubelindustrie een afspraak gemaakt over de verbetering van de 55+/57+ regeling. Het gaat om artikel 37 uit de cao. Het kost nog even tijd om de uitwerking in goed voorlichtingsmateriaal om te zetten met een eenvoudige berekeningsmodule.

Belangrijkste verbetering is dat de aanvulling voor de pensioenopbouw wordt verhoogd van 8% naar maximaal 15% van de jaarlijkse pensioenopbouw.

Met de nu beschikbare informatie hopen we alvast voldoende inzicht te geven om te beoordelen of je gebruik zou willen maken van de regeling.

55+

Er zijn twee varianten. De eerste variant is dat je 4 dagen van 9,5 uur gaat werken zodat je een extra hersteldag hebt. Nadeel daarbij is dat je behoorlijk lange werkdagen hebt. Dan kun je met het inzetten van vrije dagen eventueel de werktijden iets aanpassen. Het loon blijft dan ongewijzigd.

Daarnaast heb je recht op de mogelijkheid om dagen te kopen. Dan kun je met het inroosteren, samen met de vrije dagen waar je al recht op hebt, 80% gaan werken. Daarbij wordt je loon per maand verlaagd met de waarde van de gekochte dagen. Nadeel is dat je over het loon dat je minder krijgt geen pensioen opbouwt.

De compensatie van de pensioenopbouw mag vanwege de pensioenwet pas bij 57 jaar worden toegekend. (Dit is 10 jaar voor de pensioenrichtleeftijd in het pensioenreglement; die is nu 67 jaar. Eind 2019 wordt beslist of de pensioenrichtleeftijd in 2020  wordt verhoogd naar 68 jaar.)

57+

Als je vanaf deze leeftijd dagen koopt om op een vierdaagse werkweek uit te komen geldt wel dat het pensioen opgebouwd wordt over je oorspronkelijke loon. Zo wordt het mogelijk om tot een zogenoemde 80-90-100 regeling te komen: 80% werken, 90% (of iets meer of iets minder) loon en 100% pensioenopbouw.

De aanvulling op je pensioenopbouw wordt dan uit een apart beschikbare reserve bij het pensioenfonds betaald. De aanvraag daarvoor moet wel jaarlijks via de werkgever worden ingediend. Je kunt dus ook jaarlijks bepalen hoeveel dagen je zou willen kopen. De dagen worden in overleg met je werkgever ingepland.

Afhankelijk van de situatie in het bedrijf (wel of geen collectieve bedrijfssluiting in zomer en rond Kerst en het aantal extra vrije dagen waar je recht op hebt) kun je bepalen hoeveel dagen je wilt kopen. Ook kunnen er nog resterende vrije dagen uit voorgaande jaren worden ingezet.

De gunstigste situatie is dat je 4 dagen van 8 uur werkt omdat je dan minder dagen hoeft te kopen.

Voorbeeldrooster 2019

In dit voorbeeld (Excel) is uitgegaan van een rooster voor 2019 met vakantiesluiting in de zomer en rond Kerst. De vrijdag is als vaste vrije dag ingevuld. Dat kan afhankelijk van het de situatie in het bedrijf ook een andere vaste of wisselende dag zijn. In de weken waarin een vrije feestdag valt zijn dus in dit voorbeeld 3 werkdagen ingeroosterd. Je hoeft minder vrije dagen te kopen als je in die weken 4 werkdagen inroostert.

Zelf een rooster invullen

Er is ook een tabblad toegevoegd waarmee je zelf een rooster kunt invullen. Wil je naast de ingeroosterde dagen ruimte houden voor nog een aantal vrije dagen, dan kun je kijken hoeveel ruimte daarvoor binnen deze regeling is om extra dagen te kopen. Dat kan gemakkelijk met de rekentool die wij hier speciaal voor ontwikkeld hebben.

Het is verstandig om alvast met je werkgever te overleggen als je gebruik wilt gaan maken van deze regeling uit de cao. Zodat er een goed rooster kan worden opgesteld en je de situatie precies in beeld krijgt.

Mocht je naar aanleiding van dit bericht vragen hebben dan kun je die via meubel@fnv.nl​ stellen.

Zodra er uitgebreider informatiemateriaal beschikbaar is zal dat via onze website beschikbaar komen.