Samen op weg naar 1 cao voor HeidelbergCement Nederland

Door Redactie 29 oktober 2018

Een kleine 50 medewerkers van Mebin BV hebben elkaar op zaterdag 27 oktober op het Centrale Vakbondshuis in Utrecht ontmoet. Onderwerp van gesprek: de aankomende cao-onderhandelingen. Daarbij zullen drie cao’s die vallen onder HeidelbergCement Nederland (HCNL) opgaan in één nieuwe cao voor de hele HCNL groep.

Samen op weg naar 1 cao voor HeidelbergCement Nederland

Het betreft de cao’s voor Mebin, ENCI en Sagrex. Het initiatief voor deze bijeenkomst is genomen door twee medewerkers van Mebin Amsterdam: Willem en Alfred.

1 cao voor de hele groep

Voor deze bijeenkomst waren ook medewerkers van ENCI en Sagrex uitgenodigd om mee te denken. Samen hebben Willem en Alfred hun collega’s van de hele HCNL-groep opgeroepen om aanwezig te zijn. Eén cao voor de hele groep: Mebin, ENCI en Sagrex is niet alleen een opgave voor de cao-onderhandelaars van FNV en CNV, maar die bouw je samen; met elkaar!

Natuurlijk is er gesproken over loonsverhoging en loonruimte. Maar ook de planningsproblematiek en de inzet van flexmedewerkers kwamen uitgebreid aan de orde. Daarnaast is er nagedacht over ‘nieuwe’ onderwerpen als generatiepact en functiehuis. Maar ook over zorgverlof en mantelzorg, én duurzame inzetbaarheid.

Profileren als aantrekkelijke werkgever

Mebin is momenteel hard aan het werven voor nieuw (vast) personeel, en uiteraard willen zij zich graag profileren als aantrekkelijke werkgever.

Met elkaar hebben we vastgesteld wat volgens ons op dat punt nog valt te verbeteren, zodat Mebin daadwerkelijk die goede werkgever kan zijn die zij voor ogen heeft. Dit zal terug te vinden zijn in de voorstellenbrief die we samen met ENCI en Sagrex zullen overhandigen aan de directie van (Mebin) HeidelbergCement Nederland.

Zonder de inzet van Willem en Alfred zouden we niet zo’n hoge opkomst hebben gehad. We hebben veel besproken in korte tijd en we hebben de boodschap van de medewerkers van Mebin begrepen. Samen zullen we moeten komen tot goede resultaten aan de onderhandelingstafel. Zonder jullie steun kan dit echter niet, dat hebben Willem en Alfred afgelopen zaterdag wel bewezen.

Onderhandelingsdata

De volgende onderhandelingsdata zijn vastgesteld: 20 november 2018, 18 december 2018 en 22 januari 2019. Is je collega nog geen lid van het FNV, maak hem/haar dan nu lid: we hebben jullie steun in dit proces hard nodig!