Onrust schilders en metaalconserveerders over chroom-6

Door Redactie 07 december 2018

Momenteel is er veel onrust over de kankerverwekkende stof chroom-6. Veel werknemers (waaronder schilders en metaalconserveerders) zijn daar in het verleden mee in aanraking gekomen. Recent hebben problemen met chroom-6 binnen Defensie, bij de NS en in een werkplaats in Nijmegen voor veel ophef gezorgd. Chroom-6 blijkt op nog veel meer werkplekken aanwezig te zijn.

Daarom delen we deze belangrijke informatie met je. Heb jij ermee gewerkt? Lees dit dossier (pdf) dan goed door.

In welke werksituaties kun je blootgesteld zijn aan chroom-6-verbindingen?

Dat kan zijn bij:

• Verspuiten van chroom-6-houdende verf
  • Schuren, snijden of lassen van oppervlakken met chroom-6-houdende verf
  • Lassen van roestvrijstaal
  • Verchromen van metalen- of kunststofoppervlakken, waarbij chroom-6-verbindingen worden toegevoegd en deze worden omgezet in chroom-0 op het metaal of kunststof
  • Bij houtconservering en het verwerken en contact met geconserveerd hout
  • Werken met cement
  • Werkzaamheden in/nabij een leerlooierij en bij verwerking van leer

Wat moet je werkgever doen om jou te beschermen tegen chroom-6?

In hoofdstuk 4 van het Arbobesluit staan alle verplichtingen waar je werkgever zich aan moet houden. Omdat chroom-6 kankerverwekkend is, moet hij alles doen wat technisch mogelijk is om de blootstelling te verminderen. De maatregelen verschillen per situatie. Het is anders als je binnen werkt of buiten.

Het is belangrijk om goede persoonlijke beschermingsmiddelen te gebruiken. Dat zorgt ervoor dat je zo min mogelijk in aanraking komt met chroom-6. Ook een goede persoonlijke hygiĆ«ne voorkomt dat het in je lichaam terechtkomt. Pas dus op dat er bij het schuren van chroom houdende verf geen stofdeeltjes op je huid komen en was je handen goed voor de lunch.

In ons chroom-6 dossier (pdf) kun je lezen wat je kunt doen als je ermee aanraking bent gekomen en je zorgen maakt over je gezondheid.