Eerste onderhandelingen cao Woondiensten

Door Redactie 21 december 2018

De inkt van de huidige cao is nog maar net droog. Het actietraject ligt ons nog vers in het geheugen. En eigenlijk zijn we nog maar nét begonnen met het uitwerken van de mooie afspraken rond het Generatiepact, de aanpak van werkdruk, scholing en ontwikkeling. Toch hebben we op 19 december alweer onderhandeld over een nieuwe cao.

In een prettige sfeer werden de voorstellen uitgewisseld en toegelicht. En alle partijen aan de onderhandelingstafel spraken de intentie uit spoedig tot een nieuwe cao te willen komen.

Aedes heeft in haar voorstellenbrief oog voor de veranderingen in het werk in de woningcorporatie. En er wordt waardering voor de medewerkers uitgesproken. 'Het is mooi dat Aedes die waardering uitspreekt. Maar in dat kader vind ik het wel teleurstellend dat werkgevers geen concreet loonbod hebben gedaan', aldus FNV onderhandelaar Janneke Waage.

Aedes geeft aan graag in gesprek te willen over een loonsverhoging die passend is voor onze sector, die aansluit bij de economische ontwikkelingen van dit moment en die recht doet aan de inzet van de corporatiemedewerkers. Maar op de vraag wat dan een passende loonsverhoging is, kwam voorlopig niet méér antwoord dan dat het moest gaan om een verhoging die marktconform is en die past bij de ontwikkeling in de referentiesectoren. Janneke: 'Onze looneis van 5% staat. Ik ben benieuwd of werkgevers de waardering die ze voor de medewerkers uitspreken tot uiting laten komen in de loonsverhoging die ze te bieden hebben.'

De onderhandelingen worden op 9 januari aanstaande voortgezet.