Cao voor alle betonpompbedrijven in Nederland

Door Redactie 08 augustus 2018

De cao Betonpompbedrijven is voor de zomer van 2018 algemeen verbindend verklaard. Dat betekent dat deze cao nu geldt voor alle betonpompbedrijven in Nederland. In het najaar van 2017 was er al een akkoord bereikt voor deze cao, echter het traject van het algemeen verbindend verklaren heeft langer geduurd dan gebruikelijk. De looptijd is van 1 september 2017 t/m 31 augustus 2019.

Cao voor alle betonpompbedrijven in Nederland

Waarom een cao?

Een cao zorgt ervoor dat een werkgever deze arbeidsvoorwaarden op al zijn werknemers moet toepassen, ongeacht of ze lid zijn van de vakbond. Dit maakt het bereik van de cao dus groter. Daarnaast hebben cao’s een strategisch belang om te zorgen voor een gelijk speelveld voor alle werkenden bij een bedrijf of in een bedrijfstak. Verder is de naleving van de cao in de Wet op de collectieve arbeidsovereenkomst geregeld, waardoor vakbonden als cao-partij zowel naleving als schadevergoeding kunnen eisen bij niet-naleven van de cao. Een cao geeft duidelijke rechten aan de werknemer, de werkgever kan de cao niet eenzijdig wijzigen en een cao is wettelijk goed verankerd. Daarbij is het ook zeer van belang dat werknemers uit de sector zelf meedenken en meepraten over de arbeidsvoorwaarden.

Wat zijn de belangrijkste cao-afspraken

• Per 1 september 2017 een loonsverhoging van 2,5%.
  • Met ingang van 1 januari 2018 een loonsverhoging van 2%.
  • Met ingang van 1 januari 2019 een loonsverhoging van 1,5%.

Overige afspraken

Zoals jullie wellicht weten zijn veel bepalingen, die voorheen stonden in de cao Mortel, opgenomen in de cao Betonpompbedrijven. Het dagdienstvenster loopt van 06.00 tot 18.00 uur. Een ongemakkentoeslag van 30% wordt betaald voor de uren tussen 18.00 en 6.00 uur. Als vakbond hadden wij nog graag afspraken gemaakt over duurzame inzetbaarheid, maar dat is helaas niet gelukt.
Daarnaast zijn er in de cao afspraken gemaakt over de beloning van uitzendkrachten; gelijk loon voor gelijk werk. Uitzendkrachten dienen hetzelfde garantieloon te krijgen als vaste krachten. Indien per maand meer dan 10% van het werknemersbestand uit uitzendkrachten bestaat, om andere redenen dan ziekte en verlof, dan wordt hetgeen boven deze 10% uitgaat omgezet in een vast dienstverband.

Contact met jou

Het duurt nog ruim een jaar voordat deze cao afloopt. Dat wil niet zeggen dat we achterover gaan zitten en wachten tot de nieuwe onderhandelingsronde. We komen graag in contact met jou, als je het leuk vindt, om mee te denken over de arbeidsvoorwaarden in jouw sector. Lijkt dit jou wat, neem dan contact met ons op. Dat kan via RKNoord@fnv.nl of bel 088 - 368 0 222.