Cao-onderhandelingen Houtverwerkende Industrie in impasse

Door Redactie 21 december 2018

Donderdag 20 december hebben partijen voor de derde keer onderhandeld over jouw nieuwe cao Houtverwerkende Industrie. Het zal je wellicht niet verbazen: we zijn eigenlijk geen stap verder gekomen.

Werkgevers bieden bij een looptijd van 15 maanden 2,5% structureel loon (1 januari 1,25%, 1 juli 0,75% en 1 december 0,5%). De rest van de verhogingen moet komen uit de VPL pot en bieden ze aan als eenmalige 2 x 0,5%. Plus het voordeel wat je zou hebben doordat je minder pensioenpremie betaald. In de vorige nieuwsbrief hebben we uitgelegd hoe de VPL in elkaar steekt. Concreet houdt het in dat de premie nog een tijd wordt gespaart in een reservepotje. Werkgevers willen nu 2 jaar de premie gebruiken voor jullie loonsverhoging. Die kunnen we dan niet meer gebruiken voor het opvangen van een eventueel pensioentekort en betaal je een deel van de loonsverhoging dus zelf. Dit is de bekende sigaar uit eigen doos. Volgens ons niet wenselijk.

Hoe leggen werkgevers het uit

Werkgevers geven aan dat zij van mening zijn dat vakbonden een grandioos bod laten liggen. Zij beweren dat wanneer zij jou morgen hun verhaal vertellen, jij ons voor gek zal verklaren. FNV Bouwen & Wonen heeft aangegeven dat ze de voorlichting aan werknemers beter aan ons kunnen overgelaten. Laat je niet gek maken en vertel je werkgever dan ook maar hoe jij er over denkt.

Wat wil FNV

FNV wil 4% loonsverhoging voor jou in 12 maanden. En van jouw VPL potje moeten ze afblijven. Uiteraard zijn we bereid het gesprek aan te gaan, maar dat moet dan wel op reĆ«le gronden zijn. Wat er nu ligt is te weinig. Daarnaast moetende plussen uit premies gehaald worden, waardoor je elders weer een tekort kunt tegenkomen. Daarom bezinnen we ons nu op een vervolg om werkgevers op andere gedachten te brengen.