Hoe staat het nu met de cao Glastuinbouw?

Door Redactie 04 mei 2021

Er is nog geen cao Glastuinbouw. De laatste liep eind 2019 af. Discussies over de kosten van uitzendkrachten, die invloed hebben op de vaste medewerkers, hebben ervoor gezorgd dat we er nog niet uit zijn. Maar we blijven ons inspannen voor een goede cao Glastuinbouw. Hiervoor hebben we jouw input nodig. Daarom nodigen we je uit voor een digitale bijeenkomst op woensdag 19 mei 2021.

Buitenkant van een lange rij kassen

Normaal gesproken gaan de vakbonden actievoeren als een cao niet tot stand komt. Gezien de situatie rond corona en het feit dat het ernaar uit ziet dat werkgevers voor de zomer ons gaan laten weten of en hoe ze verder willen met de cao, organiseren wij op 19 mei 2021 tussen 19.00 uur en 20.30 uur een digitale bijeenkomst voor werknemers in Glastuinbouw om de ontstane situatie verder met jou te bespreken.

Hoe ver zijn we gekomen?

Werkgevers wilden in de cao negatief afwijken van de WAB (Wet Arbeidsmarkt in Balans). Nu kent de Glastuinbouw natuurlijk voor een deel ook tijdelijk en (steeds minder) onvoorspelbaar werk. Wij waren best bereid daar goed naar te kijken. In de tweede helft van 2021 kwamen we over de meest onderdelen ook tot overeenstemming. Zo werden we het eens over de voorwaarden als kort voordat gewerkt moet worden door de werkgever wordt afgezegd, blijft de ketenbepaling gehandhaafd en hebben we afwijkende afspraken gemaakt voor scholieren, studenten en vakantiekrachten. Verder kwamen we een eind op het gebied van de loonsverhoging (4% in 2,5 jaar) en een uitzonderingsmogelijkheid in verband met corona.

Waar kwamen we niet uit?

Waar we echter niet uit kwamen was de wens van werkgevers om de WW-premie voor seizoenswerk te verlagen. De WAB heeft per 1 januari 2020 geregeld dat voor werknemers met een vast contract een lage WW-premie wordt betaald en voor werknemers met een flexibel contract een hoge WW-premie. Dit omdat de regering werkgevers wil stimuleren werknemers een vast contract aan te bieden. Werkgevers willen juist wel die lage WW-premie voor flexibele contracten, omdat daar veel gebruik van wordt gemaakt in de Glastuinbouw. FNV en CNV Vakmensen wilden daar niet akkoord mee gaan, ook al niet omdat het eerst in een wet moet worden geregeld. Omdat dit wel onderdeel van het eindbod was, konden we dit eindbod niet voorleggen aan de leden en kwam er geen cao tot stand.

Nieuwe poging mislukt

Nadat wij niet zijn ingegaan op het eindbod van werkgevers hebben we toch geprobeerd alsnog tot een cao te komen. Wij hebben gezegd dat als de lage WW-premie in de wet wordt geregeld, wij na willen denken over de lage WW-premie specifiek voor kort seizoenswerk. Werkgevers hebben dit echter niet geaccepteerd en willen de tijd nemen om met elkaar in gesprek te gaan over de toekomst van de Glastuinbouw en de cao.

Meld je aan voor de digitale bijeenkomst en bepaal je toekomst!

Wij willen graag weten hoe jij over deze situatie denkt en wat wij samen kunnen doen. Je collega’s zijn van harte welkom, ook al zijn ze geen lid.

Meld je nu aan

Vragen of opmerkingen?

Mocht je naar aanleiding van het voorgaande vragen en/of opmerkingen hebben, dan kun je contact opnemen met:

Leo van Beekum
FNV Bestuurder