Nieuwe coronamaatregelen

Wat betekent dat voor mij?

Door Redactie 29 september 2020

Het kabinet gaf op maandagavond 28 september tijdens de persconferentie een krachtig signaal af: thuiswerken blijft de norm. De directie en het bestuur onderschrijven deze boodschap volledig.

CORONA

Wij hebben al veel nieuwe, mooie en creatieve coronaproof initiatieven zien langskomen, zoals webinars en de activiteiten in de actieweek Zorg & Welzijn. Bedankt voor de creativiteit, veerkracht en een compliment aan iedereen die in deze omstandigheden zorgt voor vernieuwend vakbondswerk.

Ook daarmee laat de FNV zien dat wij pal staan voor onze leden! Laten we hopen dat iedereen nu het gevoel van urgentie heeft; iedereen kan dit virus krijgen. Ook als je kwetsbare naasten hebt, loop je groot risico wanneer je de richtlijnen niet in acht neemt. Om met de woorden van een gewaardeerd kaderlid op Facebook te spreken: ‘Dit virus is niet alleen voorbehouden aan ouderen. Daarvoor is dit virus te grillig. Hoe dan ook behoren wij solidair te zijn. Daarop is uiteindelijk een samenleving opgebouwd.’

Helaas zien wij ook dat het drukker wordt op de kantoren, over elkaars schouder meekijken op een scherm, daarom vragen wij je om deze maatregelen na te leven:

De hoofdregel blijft: iedereen werkt zoveel mogelijk vanuit huis.
Kom alleen naar een vakbondshuis als daarvoor een dringende reden is. Met name voor de lokale vakbondshuizen geldt: kom uitsluitend op afspraak naar een kantoor. Per lokaal vakbondshuis mogen niet meer dan twee activiteiten tegelijk ingepland worden

De bestuurders werken ook weer vanuit huis en gaan niet op pad, tenzij het strikt noodzakelijk is. Bijeenkomsten worden zoveel mogelijk digitaal gehouden.

Wat betekent dat voor de spreekuren op de lokale vakbondshuizen?
De afspraken voor spreekuren of de belastingservice zijn nog steeds digitaal of telefonisch. Alleen als het strikt noodzakelijk is, is een fysieke afspraak mogelijk. Hiertoe dient een reservering in Topdesk gemaakt te worden. Ook het contact tussen de bestuurders en (kader)leden is voornamelijk digitaal en telefonisch, en alleen bij hoge uitzondering is een fysieke ontmoeting mogelijk

Wat betekent dit voor het bedrijfsrestaurant?
Het kabinet stelt dat binnenshuis maximaal 30 personen bij elkaar mogen zijn. De capaciteit van het bedrijfsrestaurant wordt teruggebracht naar maximaal 30 zitplaatsen. Dit geldt zowel voor het Facet als de regionale vakbondshuizen. Gedurende de openingstijden (11.30 – 13.00 uur voor het Facet en 12.00 – 13.00 voor de regionale vakbondshuizen) zijn er lunchperiodes van 30 minuten. Per afdeling zijn er aanvangstijden vastgesteld wanneer je van het restaurant gebruik mag maken. Wij rekenen erop dat iedereen zich strikt aan de toegewezen tijd houdt.

Voor bijeenkomsten in de vakbondshuizen en op externe locaties geldt eveneens het maximum van 30 personen. Ook hier blijft de regel: probeer zoveel mogelijk digitaal te overleggen, via skype of een andere videotool. Overleg hierover met je begeleidend bestuurder over de mogelijkheden van de verschillende tools. Heb je al een bijeenkomst gepland met meer dan 30 personen, dan zul je een alternatief moeten zoeken.

Als directie en bestuur nemen wij corona zeer serieus. Wij rekenen erop dat medewerkers en kaderleden alles in het werk stellen om het virus buiten de deur te houden. Wij gaan in de aankomende week (1 t/m 8 oktober) monitoren of de maatregelen opgevolgd worden. Indien deze oproep geen of te weinig effect heeft, zullen wij aanvullende maatregelen nemen.

Het coronavirus is nog niet bedwongen. Met ieders inspanning kunnen wij in deze lastige omstandigheden ons werk blijven uitoefenen.

Hartelijk dank voor jouw inzet aan een sterke en gezonde FNV!

Gert – Jan van der Vossen
algemeen directeur a.i.