Betrokken bij jongeren en beroepsopleiding?

Door Redactie 02 april 2019

Ken je iemand die geïnteresseerd is in het middelbaar beroepsonderwijs en die zich wil inzetten voor studenten die een opleiding volgen? Of ben je zelf zo iemand? Hou je van je vak en wil je jouw kennis inzetten voor goed beroepsonderwijs? Ken je een leermeester, praktijkopleider of stagebegeleider? Dan willen we graag met jou, hem of haar in contact komen.

We zoeken mensen die hun kennis over hun vak willen inzetten voor goed onderwijs, voor goede beroepspraktijkvorming, voor goede stages. Samen met de bestuurder die de FNV vertegenwoordigt in de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs (SBB)[1] werk je aan onderwijs voor jongeren en volwassenen dat bij de tijd is en aansluit op de eisen van de arbeidsmarkt.

Er wordt in SBB gesproken over:

• Wat zijn elementen van jouw vak die in de opleiding moeten zitten?
  • Hoe kunnen jongeren leren en werken om zo hun vak te leren?
  • Wat moet men tijdens de beroepspraktijkvorming of tijdens de stage leren?
  • Hoe ziet goede begeleiding van studenten bij de beroepspraktijkvorming eruit?
  • Is er voldoende werk voor studenten als ze hun opleiding hebben afgerond?
  • Welke vernieuwing in het onderwijs is nodig voor betere aansluiting op de arbeidsmarkt?

Vanuit de FNV nemen wij deel aan de gesprekken in SBB. We zoeken mensen uit verschillende beroepen en sectoren die met onze vertegenwoordigers willen praten over middelbaar beroepsonderwijs. En ook mensen die namens de FNV inbreng willen geven in de zogeheten marktsegmenten van SBB[2].

Je bent dus gesprekspartner van de bestuurder van de bond en lid van het netwerk van de sector.

Voor een aantal marktsegmenten kun je ook woordvoerder zijn als vertegenwoordiger van de  FNV/werknemers.

Wat vragen we van je?

• Afhankelijk van je mogelijkheden enkele keren per jaar bij wonen van bijeenkomsten van de FNV over beroepsonderwijs in je beroep of sector, waar je inbreng kunt leveren vanuit jouw kennis en ervaring op de bovengenoemde thema’s.
  • Degenen die namens de FNV in een marktsegment gaan zitten, deze komen vier ├í vijf keer per jaar bij elkaar.
  • Je bent lid van de FNV of wilt lid worden.

Wat bieden we?

• De mogelijkheid je kennis over je vak in te zetten voor goed beroepsonderwijs dat aansluit op de arbeidsmarkt.
  • Je wordt ge├»nformeerd over de meeste actuele ontwikkelingen in het beroepsonderwijs
  • Invloed op de inhoud en kwaliteit van het onderwijs en vernieuwingsprojecten die lopen of starten.
  • Enkele bijeenkomsten met collega’s uit je beroep en/of sector, waar je kennis uit kunt wisselen met collega’s en de bestuurder van de FNV.
  • De mogelijkheid begeleidingsbijeenkomsten bij te wonen.
  • Een keer per jaar een grote inhoudelijke themadag over beroepsonderwijs
  • Voor het bijwonen van bijeenkomsten geldt een regeling ter vergoeding van reis en verletkosten.

Aanmelden?

Je kunt je aanmelden bij:
Monique Groot – van Ringelenstein
emailadres: monique.groot@fnv.nl

Meer informatie?

Neem dan contact op met Isabel Coenen, Beleidsadviseur Beroepsonderwijs, 06 33 31 30 18, isabel.coenen@fnv.nl, of Leo Hartveld, Bestuurder, 06 511 52 784, leo.hartveld@fnv.nl

[1] Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs en bedrijfsleven is de organisatie waar werkgevers en werknemers als georganiseerd bedrijfsleven samenwerken met ROC’s, AOC’s en vakscholen, vertegenwoordigd via de MBO Raad.

De vier hoofdthema’s van SBB zijn Beroepspraktijkvorming (BPV), kwalificatiestructuur, examineren en macrodoelmatigheid (is er werk voor opgeleide studenten).

[2] SBB kent zogeheten Sectorkamers, waarin vanuit verschillende sectoren de samenhang tussen arbeidsmarkt en beroepsonderwijs wordt besproken. Elke Sectorkamer kent een aantal Marktsegmenten waar over de subsectoren en branches wordt gesproken. Verwijzing naar website