Vrijdag eerste staking taxichauffeurs Wmo-vervoer Midden-Groningen

Door Redactie 28 november 2018

Vrijdag 30 november leggen ruim 50 taxichauffeurs van Taxi de Grooth/CTS het werk neer van 09.00 tot 17.00 uur. Vanaf 09.00 uur verzamelen zij zich voor het gemeentehuis Midden-Groningen aan de Gorecht-Oost 157 in Hoogezand.

Op de rem

Gisteren om 12.00 uur verliep het ultimatum dat FNV Taxi namens de chauffeurs stelde aan de gemeente Midden-Groningen. Hierin eist de vakbond onder andere dat de voorgenomen bezuiniging op het ziekenvervoer voor Wmo-cliënten (Wet maatschappelijke ondersteuning) wordt teruggedraaid. Omdat de gemeente niet tijdig is ingegaan op het ultimatum, trappen de taxichauffeurs nu op de rem en gaan ze staken.

Water staat aan de lippen

Minke Jansma van FNV Taxi benadrukt dat het alle taxichauffeurs aan het hart gaat dat zij vrijdag hun Wmo-cliënten niet vervoeren. ‘Hun loyaliteit naar de klanten is groot, maar het water staat hun nu ook aan de lippen. Uiteraard hebben wij de klanten geïnformeerd en velen hebben begrip voor de chauffeurs, ook zij willen hun chauffeurs niet kwijt. De gemeente moet haar verantwoordelijkheid nemen en de bezuiniging terugdraaien.’

Ziekenvervoer door vrijwilligers

De gemeente Midden-Groningen wil voortaan het Wmo-vervoer van en naar de ziekenhuizen laten uitvoeren door vrijwilligers. Dit werk wordt nu gedaan door gekwalificeerde taxichauffeurs. Maar als de bezuiniging wordt doorgevoerd en Taxi de Grooth/CTS zoveel omzet verliest, dan staat de chauffeurs ontslag te wachten. De chauffeurs eisen dan ook dat de gemeente het besluit terugdraait en het werk daar laat waar het hoort: bij de professionals.

Kwaliteit en continuïteit

Hilda Kloosterman, taxichauffeur: ‘Wij hebben allemaal onze taxipas gehaald, doen examen, hebben een EHBO-diploma, krijgen bijscholing ieder jaar en moeten aan allerlei eisen voldoen. De gemeente wil ons werk afpakken en laten uitvoeren door vrijwilligers. Vrijwilligers kunnen niet de kwaliteit en de continuïteit bieden die wij wel kunnen leveren. De gemeente laat de taxichauffeurs in de kou staan, onze banen staan op de tocht!’

Wmo onder druk

Jaren van bezuinigingen hebben in de taxisector hun tol geëist, de Wmo-budgetten staan onder druk. Dinsdag nog sprak de gemeente Midden-Groningen haar zorgen uit over het nieuwe Wmo-beleid dat door Den Haag wordt opgelegd. Jansma: ‘Midden-Groningen zou zelf ten strijde moeten trekken richting den Haag en aangeven dat zij zo haar taken niet kan uitvoeren. Maar dat doet ze niet. Ze draait rücksichtslos de kraan dicht, waardoor zowel de Wmo-cliënten als de taxichauffeurs de dupe zijn.’

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.