Trots op resultaat cao Motorvoertuigen

Door Redactie 11 december 2018

De druk van alle acties heeft gewerkt. De Bovag heeft afgezien van de verplichting om op zaterdag te werken, de toeslagen voor deze dag af te schaffen en de ADV te schrappen uit de cao. Er is een goed bod gekomen voor een loonsverhoging en ook op andere punten heeft FNV Metaal goede resultaten behaald voor een nieuwe cao in de Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven.

Duizenden handtekeningen en meer dan honderd groepsfoto’s. Zo werd onze inzet gesteund om de rechten op ADV en de vrije zaterdag te behouden en een eerlijk loon te krijgen. Daarna hebben tientallen bedrijven meegedaan aan de 'je-weet-niet-wanneer-staking', de animo voor deelname was nog veel groter.

Werkplaatsen lagen stil

Na vier onderhandelingsrondes in september en oktober leek het nog nergens op. Meteen nadat de looptijd van de cao op 1 november 2018 was verstreken, besloten de kaderleden van FNV Metaal om de Bovag een ultimatum te sturen. Er volgden acties en zelfs stakingen in november. In vele vestigingen, verspreid over meerdere bedrijven en in alle regio’s in Nederland. De werkplaatsen lagen stil. Onder deze druk veranderde de situatie en bleek de Bovag wel bereid om goede afspraken te maken. Resultaten waar we trots op mogen zijn.

Lees het gehele resultaat (pdf)

Woord is aan de leden

Het woord is aan de leden. Er is pas een nieuwe cao als de leden instemmen met het resultaat van de onderhandelingen. Binnenkort ontvang je een uitnodiging om jouw stem uit te brengen. Iedereen ontvangt de cao-krant en een uitnodiging om te stemmen per post. Stemmen kan van 4 tot 21 januari.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.