Onderhandelingsresultaat cao Nouryon: 7,5% loonsverhoging in 2,5 jaar tijd

Door Redactie 15 november 2018

FNV Procesindustrie heeft een onderhandelingsresultaat bereikt voor een nieuwe cao voor Nouryon, het verkochte Specialty Chemicals-onderdeel van AkzoNobel. De ongeveer 2500 medewerkers uit onder meer Hengelo, Delfzijl en Rotterdam krijgen een loonsverhoging van 7,5% in 2,5 jaar tijd en eenmalige uitkering van 3000 euro.

Ook over de pensioenen zijn goede afspraken gemaakt. Daarnaast wordt het bestaande sociaal plan van AkzoNobel ook van toepassing op de medewerkers van Nouryon en wordt dit verlengd tot 2022. Het resultaat wordt binnenkort aan de leden voorgelegd.

Daarmee komt voorlopig een einde aan de stakingen bij dit voormalige deel van AkzoNobel. Erik de Vries, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Ik ben blij dat er nu met deze goede afspraken voor de medewerkers van Nouryon een einde is gekomen aan een lange strijd. Ook heeft Nouryon nu voor het eerst onderkend dat er een pensioenprobleem bestaat, en gaat een expertgroep zich daarover buigen. Het is daardoor voor Nouryon niet langer mogelijk om weg te kijken van deze ongemakkelijke waarheid.’

Pensioen

Voor de medewerkers is het belangrijk dat Nouryon nu eindelijk onderkent dat er überhaupt een probleem bestaat rond het pensioenfonds van AkzoNobel. Een expertgroep zal aard, omvang en oplossingsrichtingen bepalen, waarna die resultaten aan sociale partners worden voorgelegd. De Vries: ‘Het is jammer dat het zo ontzettend lang heeft moeten duren, maar uiteindelijk ligt er nu dan wel een resultaat dat de mensen de zekerheid geeft dat er ook iets met het probleem gebeurt. Met heldere afspraken over tijdspaden, communicatie en doelstellingen.’

Duurzame inzetbaarheid

Ook op het gebied van duurzame inzetbaarheid zijn afspraken gemaakt. Zo wordt er voor oudere medewerkers een pilot opgestart voor een zogeheten 80-90-100 regeling. Dat betekent dat er 80 procent gewerkt wordt, voor 90 procent van het loon en 100 procent van de pensioenopbouw. De Vries: ‘Tijdens de ledenvergaderingen was duurzame inzetbaarheid en gezond doorwerken tot het pensioen een heikel punt. Het is goed dat ook daarover nu afspraken zijn gemaakt.’

Stakingen

In juli begonnen de medewerkers bij AkzoNobel met eendaagse stakingen, in september werden dat  tweedaagse stakingen en in oktober volgden zelfs driedaagse stakingen, ook bij de locaties van Specialty Chemicals, het huidige Nouryon. De cao Nouryon geldt voor de 2500 medewerkers in Nederland en loopt van 1 juli 2018 tot 31 december 2020. De leden van de vakbonden mogen nog stemmen over dit onderhandelingsresultaat.  Voor de ca. 2200 medewerkers van het huidige AkzoNobel zijn vooralsnog geen afspraken gemaakt, wel legde het bedrijf eerder deze week een hernieuwd eindbod neer voor de cao.

Voor meer informatie, kunt u contact opnemen met:
Erik de Vries, bestuurder FNV Procesindustrie: 06-13183072
Brenda Heidinga, persvoorlichter FNV Industrie: 06-53578256

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.