Onderhandelingen cao Toer moeizaam van start

Redactie
Door Redactie 12 september 2018

Dinsdag 11 september was het dan zover. De eerste onderhandelingsronde voor de cao Toer.

Als je de voorstellenbrieven van de werkgevers en de FNV naast elkaar legt zie je een enorm verschil. Nu weten we dat we niet alles wat we in een voorstellenbrief vragen binnenhalen, maar we weten wel wat we níet willen.

Geen prestatiebeloning

En dat is geen prestatiebeloning. €350,- bruto eenmaal per jaar als je de perfecte chauffeur bent. En alle verdere criteria die daarbij vermeld staan zijn een lachertje. Wij zijn per definitie tegen prestatiebeloning. Dat werkt niet.

De loonsverhoging die de werkgevers bieden is lager dan de inflatie, dus dan ga je er op achteruit. Bij navraag over de toeslagen werd uitgelegd dat er 13 verschillende toeslagen zijn en dat die teruggebracht moeten worden naar 5 of 6. Maar hoe of wat werd niet duidelijk.

De korting op loondoorbetaling bij ziekte van de AOW-gerechtigden maakt ze nog goedkoper en daar werken we niet aan mee.

Vooral het stukje over de werkgelegenheidsdagen is lachwekkend. Dat is iets wat er al is. Door het nu in een akkoord af te spreken maakt dat alle vorderingen hieromtrent vervallen. Dus ook daar werken we niet aan mee.

Natuurlijk wilden de werkgevers niet aan onze voorstellenbrief meewerken. Veel te duur allemaal. We kunnen alleen maar constateren dat het gat tussen wat werkgevers willen en werknemers willen enorm is.

Fatsoenlijke loonsverhoging

Voor ons als vakbond is belangrijk:

  • Internationale lijndiensten moeten 6/6 worden. Hoe we dan met echte pauzes omgaan kunnen we bespreken.
  • Er moet een fatsoenlijke loonsverhoging komen.
  • Er moet gewerkt worden aan de werkdruk.

Omdat een impasse dreigde is besloten om te gaan werken aan een geheel nieuwe, eenvoudigere cao. Dus niet gebaseerd op wat er ligt, maar op wat er werkt. Dat recht doet aan de werkzaamheden die worden uitgevoerd.

Denk en werk mee!

De komende week gaan we werken aan een opzet. Brigitta Paas, bestuurder FNV Team Streekvervoer: ‘Maar dat vraagt ook een inspanning van jullie, als leden en werknemers. Zijn jullie in staat om een complete ommezwaai te maken? Willen jullie meedenken en meewerken aan iets geheel nieuws? Alle opties zijn open. Op Facebook zien we suggesties voorbijkomen.'

‘Of de werkgevers hiertoe in staat zijn is de vraag. Wat wel duidelijk is dat we nu niet uit de voorstellenbrieven komen, omdat de werkgevers over centen praten en niet erkennen dat er een schaarste aan chauffeurs is en de werkdruk erg hoog is.’

We houden jullie op de hoogte.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.