Dinsdag 11 september was het dan zover. De eerste onderhandelingsronde voor de cao Toer.
Als je de voorstellenbrieven van de werkgevers en de FNV naast elkaar legt zie je een enorm verschil. Nu weten we dat we niet alles wat we in een voorstellenbrief vragen binnenhalen, maar we weten wel wat we níet willen.
En dat is geen prestatiebeloning. €350,- bruto eenmaal per jaar als je de perfecte chauffeur bent. En alle verdere criteria die daarbij vermeld staan zijn een lachertje. Wij zijn per definitie tegen prestatiebeloning. Dat werkt niet.
De loonsverhoging die de werkgevers bieden is lager dan de inflatie, dus dan ga je er op achteruit. Bij navraag over de toeslagen werd uitgelegd dat er 13 verschillende toeslagen zijn en dat die teruggebracht moeten worden naar 5 of 6. Maar hoe of wat werd niet duidelijk.
De korting op loondoorbetaling bij ziekte van de AOW-gerechtigden maakt ze nog goedkoper en daar werken we niet aan mee.
Vooral het stukje over de werkgelegenheidsdagen is lachwekkend. Dat is iets wat er al is. Door het nu in een akkoord af te spreken maakt dat alle vorderingen hieromtrent vervallen. Dus ook daar werken we niet aan mee.
Natuurlijk wilden de werkgevers niet aan onze voorstellenbrief meewerken. Veel te duur allemaal. We kunnen alleen maar constateren dat het gat tussen wat werkgevers willen en werknemers willen enorm is.
Voor ons als vakbond is belangrijk:
Omdat een impasse dreigde is besloten om te gaan werken aan een geheel nieuwe, eenvoudigere cao. Dus niet gebaseerd op wat er ligt, maar op wat er werkt. Dat recht doet aan de werkzaamheden die worden uitgevoerd.
De komende week gaan we werken aan een opzet. Brigitta Paas, bestuurder FNV Team Streekvervoer: ‘Maar dat vraagt ook een inspanning van jullie, als leden en werknemers. Zijn jullie in staat om een complete ommezwaai te maken? Willen jullie meedenken en meewerken aan iets geheel nieuws? Alle opties zijn open. Op Facebook zien we suggesties voorbijkomen.'
‘Of de werkgevers hiertoe in staat zijn is de vraag. Wat wel duidelijk is dat we nu niet uit de voorstellenbrieven komen, omdat de werkgevers over centen praten en niet erkennen dat er een schaarste aan chauffeurs is en de werkdruk erg hoog is.’
We houden jullie op de hoogte.
De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.