Nieuwsbrief leden NAM september 2018

Door Redactie 10 september 2018

Bijgaande de Nieuwsbrief voor de leden werkzaam bij de NAM

Beste mensen,

Namens jullie worden in het kernteam (overleg tussen vakbonden, OR en werkgever) allerlei zaken besproken en verbeteringen bedacht. Dit doen we op basis van jullie input op brieven en de suggesties die jullie meegeven aan kaderleden. Graag informeren we jullie over de stand van zaken en vragen we jullie deelname.

Verlof

Voor de zomer zijn we begonnen met de start van een dynamoteam over verlof. Shell wil namelijk het verlofsysteem versimpelen. Daarom hebben we jullie en andere werknemers gevraagd om mee te denken over een beter systeem. Dit project loopt nog steeds en mochten er voorstellen uitkomen, dan zullen we die voorleggen in een ledenvergadering, maar wacht niet tot dan om al je suggesties aan ons door te geven.

Duurzame inzetbaarheid

Direct na de zomer start het dynamoteam over duurzame inzetbaarheid. Wat dat precies inhoud ligt aan wat jullie bij NAM zelf nodig hebben. Het kan gaan over het makkelijk kunnen gaan werken bij een andere werkgever, maar ook over hoe je vitaal blijft. De afspraken die we hierover bij andere bedrijven hebben gemaakt variëren van vers warm eten in de ploegen tot het fulltime werken in vier vaste dagen tot minder werken voorafgaand aan je pensioen.

Hiervoor zoeken we nog leden die het nieuwe beleid vorm willen geven. Het dynamoteam bepaald, dus wil je echt invloed, dan is dat de plek om je goede suggesties te doen. Er wordt voor iedereen tijd gemaakt en ook je leidinggevende wordt hiervan op de hoogte gesteld zodat hij je kan vrijmaken. Aanmelden kan via onderstaande email.

Werkdruk

Na de zomer staat werkdruk bovenaan op de agenda van het kernteam en spreken we af hoe hier actie op te zetten. Ons voorstel is om alle uren te registreren (ook de onbetaalde uren en de uren van niet-cao-ers). Wij hebben namelijk het idee dat er ondertussen sprake is van onderbezetting, de grijze administratie is niet meer incidenteel maar neemt structurele vormen aan. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door de urenregistratie in SAP uitbreiden, mogelijkheid meer dan 8 uren per dag, geeft meer inzicht. Jullie suggesties zijn van harte welkom.

Project certificeren van competenties en opleidingen

Medio september maken we, op basis van jullie suggesties die jullie hebben gedaan tijdens de rondjes land, afspraken over:

A               EVC mogelijk maken. EVC staat voor Erkenning van eerder       Verworven Competenties. Dit betekent dat wat je geleerd hebt op school, op het werk of privé wordt beoordeeld en erkend. EVC maakt zichtbaar welke kennis, inzichten en ervaringen je hebt opgedaan. Dit proces wordt gedaan door een onafhankelijke landelijke partij die samen met je, alle informatie verzameld. Het resultaat wordt vastgelegd in een Ervaringscertificaat. Met het certificaat toont je kennis en kunde aan.

B. Accreditatie van de huidige NAM-opleidingen, zodat ook de buitenwereld de opleidingen op waarde kan schatten.

C. Voor de toekomst te kijken naar evt. externe opleidingen.

Zoals ieder jaar kun je een deel van je vakbondscontributie terugkrijgen. Daarvoor moet je via

je jaaropgave printen, voorzie deze van handtekening en personeelsnummer en stuur deze vóór 15 november naar ons kaderlid Richard Bakker via richard.bakker@shell.com

Belonen

Later in het jaar verder spreken over belonen. Naast verhoging willen we ook afspraken maken hoe belonen kan motiveren – ook dit willen we doen met een nieuw dynamoteam – met als doel dit dan ook vastleggen in de cao.

Mocht je nog zaken missen of graag willen meehelpen, meld je dan bij een van onderstaande kaderleden of sluit aan bij onze kadervergadering op 18 september in Emmen.

Met vriendelijke groet

Richard Bakker, Marcel Bisschop, Marc Baas, Andries Middelbos, Leo vd Meer, Frits van Sante, Wim Dolfing, Ernst Huisman, Richard Hemme, Jan Guit, Ilona de Wildt

Joosje de Lang

Bestuurder FNV Industrie

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.