Metaalwerkers opnieuw in staking bij ASML om uitblijven nieuwe sector-cao

Door Redactie 17 januari 2019

Bij ASML wordt morgen, vrijdag 18 januari, opnieuw een dag gestaakt in de strijd voor een goede cao metalektro. Dit werd vandaag bekend tijdens een walk-out van ASML-ers, waarbij een groep medewerkers 45 minuten naar buiten is gegaan om het signaal af te geven dat ze in de cao willen blijven.

FNV Metaal in actie voor een cao Metalektro bij ASML

Peter Reniers, bestuurder FNV Metaal: ‘Ondanks het koude weer staat er opnieuw een grote groep ASML-ers op, omdat zij bij de sector-cao willen blijven. De opmerkingen daarover van ASML zijn hen in het verkeerde keelgat geschoten en heeft hun eigen strijdende werknemers actiever gemaakt. De kortste weg naar rust en goede afspraken, is een cao metalektro. Daarnaast kan ASML gewoon bedrijfseigen afspraken met ons maken. De cao metalektro biedt daarvoor de mogelijkheid en vormt geen enkele belemmering voor wat ASML wil met het bedrijf en zijn werknemers.’

Al een aantal keer werd er bij het high-techbedrijf gestaakt voor een goede cao voor de hele metalektrosector, waar zo’n 150.000 metaalwerkers onder vallen. Vele tienduizenden metaalwerkers van FNV Metaal en andere vakbonden houden al meer dan een half jaar beurtelings stakingen en daarmee gaan ze door totdat er een goede cao ligt. Ze willen maatregelen tegen hun hoge werkdruk en een goede cao met een fatsoenlijke loonstijging en afspraken om het werk vol te houden tot aan het pensioen. Reniers: ‘Daarbij zijn de ASML’ers nu vastberadener om te gaan staken, zeker nu de rechter bij VDL Nedcar een onbegrijpelijke uitspraak heeft gedaan wat hun recht om te staken inperkt. De ASML’ers willen tegelijk met hun staking de VDL-collega’s een hart onder de riem steken.’

De vakbonden willen een goede cao voor de metalektro, met onder andere een jaarlijkse loonstijging van 3,5% met een bodem van duizend euro en goede voorstellen om werk en privé te kunnen combineren. Onderdeel van de eisen is ook een generatiepact, zodat jongeren weer een vaste baan krijgen in de sector, terwijl ouderen gezond de eindstreep kunnen halen en hun kennis kunnen overdragen. Ook moet er een einde komen aan de doorgeslagen flexibilisering en moeten de beloning en arbeidsvoorwaarden van vaste en tijdelijke medewerkers gelijk zijn.

De cao Metalektro geldt voor ongeveer 150.000 werknemers in de grootmetaal, diverse VDL-bedrijven, Stork, ASML, Fokker, DAF, Siemens, Scania en Ardagh.

Actie-informatie

Wie: Metaalmedewerkers ASML

Wat: 24-uursstaking

Waar: Veldhoven, TechniekHuys, De Run 4250.

Wanneer: vrijdag 18 januari 2019, inschrijving stakers van 9.00 tot 11.00 uur.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.