Medewerkers Roto Smeets Weert leggen werk neer

Door Redactie 17 oktober 2018

Medewerkers van drukkerij Roto Smeets in Weert leggen woensdag 17 oktober tussen 13.00 uur en 17.00 uur het werk neer. ‘Net zoals vele van hun collega’s in de Grafimedia-sector zijn zij het zat dat door de opstelling van de werkgevers er nog steeds geen fatsoenlijke cao op tafel ligt’, aldus Jos Cohen, bestuurder bij FNV Media & Cultuur.

Cohen vervolgt: ‘Al maanden houden de werkgevers vast aan hun verslechteringsvoorstellen en drukken zij hun snor voor hun verantwoordelijkheden. We hebben de werkgevers tot eind september in staat gesteld om in te gaan op de eisen van de werknemers. Zonder resultaat. Daarom komen de medewerkers binnen de hele Grafimedia-sector nu op voor hun rechten.’

Wensen medewerkers

De medewerkers willen:

• een loonstijging van 6% in de komende 2 jaar
  • goede afspraken over de inzet van uitzendkrachten en zzp'ers
  • reparatie van het 3e WW-jaar

Verder moeten de werkgevers met hun handen van de klokurenmatrix (toeslag voor werk buiten het dagvenster) afblijven. Ook moet er een generatiepact komen; ouderen kunnen minder werken en jongeren kunnen deze uren invullen. Zo kunnen ouderen gezond de pensioeneindstreep halen en komt er meer werkgelegenheid voor jongeren.

De werkgevers willen veel minder. Ze bieden slechts 4 maal 1% loonsverhoging in 27 maanden en een uitgekleed generatiepact zonder herbezetting en zonder regeling voor nachtdienstmedewerkers. Ook stellen ze allerlei voorwaarden aan de WW-reparatie.

Acties medewerkers

De komende periode komen vele medewerkers van verschillende bedrijven uit de Grafimedia-sector in het hele land in actie voor een fatsoenlijke cao.  Medewerkers van de Ardagh-vestiging in Hoogeveen legden het werk al voor 48 uur neer op vrijdag 28 september en maandag 1 oktober. Op dinsdag 2 oktober was er een werkonderbreking bij Hassink Drukkers in Haaksbergen. 16 oktober legden medewerkers van Floramedia uit Westzaan het werk een middag neer.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.