Koffiefabriek Douwe Egberts Joure staakt maandag 26 november om goede cao

Door Redactie 23 november 2018

Maandag 26 november staken medewerkers van Jacobs Douwe Egberts uit de koffiefabriek in Joure voor een goede cao, met een fatsoenlijke loonsverhoging en zonder onderscheid tussen oude en nieuwe medewerkers. Ook gaan ze niet akkoord met verslechteringsvoorstellen, terwijl het met Douwe Egberts heel goed gaat.

Al eerder lag door stakingen de theefabriek in Joure stil, net als de koffiefabriek in Utrecht. Er werd donderdag 22 november zelfs gestaakt op zeven plaatsen in Duitsland. Niet om de cao in Nederland, maar in Duitsland negeert Douwe Egberts de vakbonden en probeert om afspraken te maken met ondernemingsraden, wat illegaal is volgens de Duitse wet.

De Nederlandse medewerkers willen een loonstijging van 3,5% met terugwerkende kracht per 1 juli van dit jaar. Verder willen de leden van FNV Voedingsindustrie en CNV Vakmensen de huidige ADV-regeling voor de cao Coffee & Tea behouden. Ook gaan ze niet akkoord met nieuwe roostervoorstellen van Douwe Egberts en moet er een onafhankelijk onderzoek komen naar de hoge werkdruk.

Niels Suijker, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘De animo voor de stakingen in Joure en Utrecht is heel hoog. Dat laat zien dat de medewerkers het menen. Ze willen niet tegen elkaar uitgespeeld worden en ze verdienen een fatsoenlijke cao met afspraken tegen de werkdruk. Ook willen ze een eerlijk deel van de 431 miljoen winst.’

De cao’s Coffee & Tea en DE Diensten van Jacob Douwe Egberts liepen afgelopen juli af. Er werken ruim 2100 medewerkers bij Jacobs Douwe Egberts.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.