Hans Wijers, stel een symbolische daad en neem verantwoordelijkheid

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 24 januari 2019

FNV Finance roept de Raad van Commissarissen van de ING op om vrijwillig een deel van hun inkomsten in te leveren als voorbeeld richting de ING-medewerkers. Vandaag bleek dat ING fors snijdt in de bonussen voor 2018 waardoor er voor de ‘gewone ING-medewerker’ waarschijnlijk niets meer in zit. Als reden wordt het witwasschandaal opgevoerd waar ING in gebreke bleef bij de controle van betalingen.

‘Het is al erg genoeg dat dit medewerkers treffen die totaal niets met de controle op witwaspraktijken te maken hebben. Maar dat de Raad van Commissarissen van de ING, die toch heel sturend is geweest in het ING-witwasdossier, niet van plan is in te leveren, is stuitend,’ aldus Gerard van Hees van FNV Finance.

De vakbond roept de Raad van Commissarissen op een symbolische daad te verrichten door vrijwillig een deel van hun inkomen in te leveren ten gunste van bijvoorbeeld de ING Foundation, waarmee goeden doelen worden ondersteund. Van Hees: ‘Hans Wijers, laat zien dat je je verantwoordelijkheid neemt als voorzitter en stel een symbolische daad. En roep je commissieleden op om jouw voorbeeld te volgen.’

Hans Wijers, de voorzitter van de Raad van Commissarissen van ING, ontvangt meer dan een ton euro op jaarbasis voor deze ‘bijbaan’. In totaal schat de vakbond de vergoeding van de hele raad – die bestaat uit 9 deelnemers – rond de 1 miljoen euro op jaarbasis.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.