Grens bereikt bij medewerkers Waterleiding Maatschappij Limburg: staking voor goede cao

Door Redactie 3 september 2018

Medewerkers van Waterleiding Maatschappij Limburg (WML), waaronder minstens 60 monteurs, staken op dinsdag 4 september 2018 voor een goede cao Waterbedrijven. Mensen van de WML-kantoren in Venlo, Linne en Echt komen met bussen naar Maastricht. Op de stoep van het hoofdkantoor van WML in Maastricht houden ze een gezamenlijke protestlunch. Eerder staakten honderden medewerkers bij Vitens op verschillende locaties.

Linda Groen, bestuurder FNV Publiek Belang: ‘De mensen schrijven hiermee geschiedenis, en helaas is dat nodig. Dit zijn de eerste stakingen bij waterbedrijven ooit. De grens is bereikt voor de medewerkers van WML en andere waterbedrijven. Er is al veel te lang geen nieuwe cao en het zicht van werkgevers op de realiteit lijkt volledig vertroebeld, ze weigeren in te gaan op de eisen die de medewerkers hebben.’

Vakbonden FNV en CNV hebben voor de komende periode estafettestakingen gepland.

Abhilash Sewgobind, CNV Publieke Diensten: ‘Voor de zomer hebben wij actie gevoerd bij Vitens in Zwolle waar zo’n 250 werknemers aan hebben meegedaan. Nu volgt de volgende actie zoals we dat ook eerder hebben aangegeven voor de zomer. Deze actie in Maastricht is de eerste van een reeks, waarbij de komende weken in september en oktober actie zal worden gevoerd bij een ander waterbedrijf. Zo staan soortgelijke acties bij Brabant Water, Dunea en Waterbedrijf Groningen gepland.’

Emmer loopt over

De cao van ongeveer 5000 medewerkers van de vijftien waterbedrijven en waterlaboratoria verliep op 1 juli 2017. De medewerkers eisen minimaal een loonsverhoging van 2,5% per jaar met terugwerkende kracht. Groen: ‘Maar waar de emmer vooral door overloopt bij de watermedewerkers, is het niet in dienst nemen van mensen met een arbeidsbeperking in participatiebanen en het niet nakomen van salarisgaranties. De werkgever wil onderscheid maken tussen verschillende groepen medewerkers. De medewerkers willen heel simpel voor iedereen dezelfde loonsverhoging. Een helder verhaal toch?’

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.