Goed nieuws: een nieuwe cao DHZ met flink meer loon

Door Redactie 4 december 2018

Het heeft even geduurd, maar jij en je 20.000 collega's in de Doe-Het-Zelfbranche hebben weer een cao. Met meer loon en afspraken over minder werkdruk. Ook is er meer geld voor vakopleidingen en projecten voor duurzame inzetbaarheid. Om gezonder en beter aan het werk te kunnen blijven.

Nieuwe cao Doe het zelf

Leden van de FNV en het CNV hebben in grote meerderheid ingestemd met het bereikte principeakkoord voor de nieuwe cao in de Doe-Het-Zelf-branche. De cao geldt van 1 mei 2017 tot en met 30 april 2020. Een paar belangrijke cao-afspraken zetten we hier voor je op een rijtje.

Meer loon in 3 stappen

• 3,5%  erbij op 1 december 2018
  • 2,5%  erbij op 1 juli 2019
  • 0,5%  erbij op 1 februari 2020

Nieuw loongebouw

De cao 2017-2020 voert een nieuw systeem in voor de vaststelling van lonen. Deze aanpassing van het 'loongebouw' per 1 december 2018 betekent dat elke medewerker in schaal 2 of hoger meteen 3,5% meer loon ontvangt.

Toeslagen

Werkgevers willen de toeslagen op zon- en feestdagen in stappen verlagen. FNV en CNV willen dat de toeslagen blijven bestaan. En alleen akkoord gaan met afschaffing als deze toeslagen helemaal in het loon worden gecompenseerd. In het principeakkoord is afgesproken dat een deskundige van buitenaf onderzoek gaat doen naar de kwestie over toeslagen. En daarna advies over die toeslagen uitbrengt aan ons en de werkgevers.

Vakopleiding en aanpak werkdruk

In de cao staan ook afspraken over hoe alle collega's in de Doe-Het-Zelf-branche gezonder en beter aan het werk kunnen blijven. De werkgevers verdubbelen voor deze 'duurzame inzetbaarheid' hun bijdrage in het sociaal fonds. Naast projecten voor 'duurzame inzetbaarheid' betaalt dit fonds ook de vakopleiding en maatregelen om werkdruk aan te pakken.

Afspraak over de vakbond op de werkvloer in jouw bedrijf

Voor het eerst hebben we een afspraak gemaakt over de positie van de FNV en andere bonden binnen Doe-Het-Zelfbedrijven. Onder 'vakbondsfaciliteiten' is geregeld dat we je op je werkplek kunnen bezoeken en ook beter contact kunnen leggen met collega's die nog geen lid zijn van de bond.

Bedankt voor je inzet

Alle leden die hebben gestemd en zich afgelopen tijd hebben laten horen: dank je wel voor je inzet! Blijf contact houden met de FNV, dan weten wij het beste wat er in de Doe-Het-Zelf speelt.

Met een sterke vakbond bereik je meer

Tot slot: help mee om de bond sterker te maken. Werk je met collega's die nog geen lid zijn van de vakbond? Laat zien wat we samen hebben bereikt met dit cao-akkoord. Met meer leden krijgen we meer voor elkaar!

Bekijk het akkoord voor de cao 2017-2020

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.