FNV en NVJ stellen regionale omroepen aansprakelijk voor forse onderbetaling medewerkers

portret Rogier Esselbrugge
Door Rogier Esselbrugge 20 december 2018

Medewerkers van regionale omroepen, die ‘in dienst zijn’ via payrollorganisatie Tentoo uit Amsterdam, worden fors uitgeknepen. Dit blijkt uit onderzoek van de NVJ (Nederlandse Vereniging van Journalisten) en de FNV.

Negen regionale omroepen hebben een brief ontvangen in het kader van de Wet Aanpak Schijnconstructies (WAS), waarin de bonden hen verantwoordelijk houden voor de onderbetaling van omroepmedewerkers. ‘Zowel Tentoo als de regionale omroepen stellen we aansprakelijk voor onderbetaling in verschillende schijnconstructies’, aldus Lisa Blaas van FNV Handhaving & Naleving. Wais Shirbaz, NVJ: ‘Het kan niet zo zijn dat journalisten jarenlang onderbetaald worden in onzekere en ongewenste schijnconstructies.’

Blaas vervolgt: ‘Omroepmedewerkers doen jarenlang structureel werk via een payrollconstructie van Tentoo, waarbij ze recht hebben op dezelfde beloning als medewerkers in vaste dienst. Ze verdienen echter 30 tot 40% minder. Vervolgens worden ze van de ene op de andere dag doorgeschoven naar een fictief dienstverband, waarbij ze niet meer onder de cao vallen en geen vakantiegeld, vakantiedagen en pensioen opbouwen. Ondanks dat er aan het werk en de opdrachtgever niets verandert, verslechteren hun arbeidsvoorwaarden enorm. Dit soort schijnconstructies moeten stoppen. Omroepmedewerkers hebben bij gelijk werk recht op een gelijke beloning en behandeling. Medewerkers die structureel werk doen, hebben recht op een vast contract.’

2.5 miljoen euro

De regionale omroepen, aangesloten bij de Stichting Regionale Publieke Omroep (RPO), hebben via schijnconstructies jaarlijks minstens 2,5 miljoen euro te weinig betaald aan arbeidskosten. Bezuinigingen vanuit de overheid op de regionale publieke omroep worden nu afgewenteld op de eigen medewerkers, die ongelijk worden behandeld en per saldo worden onderbetaald van publiek geld. Dat moet stoppen.

Omroepmedewerkers in de regio hebben een belangrijke taak om misstanden te onthullen, informatieve en verbindende programma’s te maken dichtbij mensen in de regio. Dat is belangrijk voor een sterke democratie. Daarvoor is meer budget nodig voor een fatsoenlijke betaling en genoeg kwaliteit te kunnen leveren, aldus de NVJ en de FNV.

De negen regionale omroepen die een waarschuwing krijgen van de FNV en de NVJ zijn: NH Media, AT5, Omroep West, RTV Rijnmond, Omroep Brabant, RTV Drenthe, L1, RTV Oost en Omrop Fryslân.

Programma’s maken heeft een prijs

De NVJ en FNV willen graag in gesprek met de RPO en Tentoo om tot een oplossing te komen. Daarnaast starten zij juridische procedures om gelijke beloning af te dwingen. Wais Shirbaz van de NVJ: ‘De regionale journalistiek is van groot belang voor onze lokale democratie en uiteindelijk de gehele maatschappij. We zullen ook de politiek oproepen een einde te maken aan constructies als het fictieve dienstverband. Programma’s maken, heeft een prijs!’.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.