Chauffeurs Dutax voeren actie voor uitbetaling achterstallig loon

Door Redactie 19 december 2018

Tientallen chauffeurs voerden gisteren actie bij het kantoor van hun voormalige werkgever Dutax in Hooge Zwaluwe. Zij hebben geen loon gekregen over de maand november. Ook zijn de extra gewerkte uren van oktober nog niet uitbetaald. Het gaat om totaal 80 werknemers die recht hebben op uitbetaling van achterstallig loon.

Het salaris kon niet worden betaald doordat er beslag is gelegd op de rekeningen van een van de bv's van Dutax, te weten R.D. den Dunnen.

Contract chauffeurs ondergebracht bij andere bedrijven zonder overleg

De 80 werknemers werkten in het zorgvervoer voor zorginstelling Amarant. Het betreft vervoer van mensen van en naar de dagbehandeling. Dutax besloot half november het contract, dat nog 2 jaar doorliep, terug te geven aan Amarant. Dutax kon het niet meer winstgevend uitvoeren en Amarant deed geen water bij de wijn. Zonder personeel of bonden in te lichten, is het contract door Amarant vervolgens bij taxibedrijven Hessels, Goverde en Korthout ondergebracht.

Faillissement

Rufus Kohn, consulent bij FNV Taxi die de protestactie begeleidde: 'We hebben vorderingen uitstaan. Als het bedrijf binnen 7 dagen niet overgaat tot betaling, dan zal een advocaat namens de chauffeurs het faillissement van Den Dunnen aanvragen. Deze mensen mogen niet de dupe worden.'

Update

Inmiddels is R.D. den Dunnen BV na de actiebijeenkomst failliet verklaard op aanvraag van onder meer de Belastingdienst. Voor de chauffeurs is dit beter, omdat zij eerder het salaris ontvangen via het UWV. Maar het is de maatschappij die nu voor de tweede keer in korte tijd opdraait voor slecht ondernemerschap. Te goedkoop inschrijven op aanbestedingen heeft grote maatschappelijke gevolgen en dat gedachtengoed daalt te langzaam in bij de overheid en zorginstellingen zoals Amarant.

> Lees ook het artikel van 18 december 2019 in BN De Stem: Protest in de polder. 'Wij willen ons novemberloon', roepen de chauffeurs

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.