Chauffeurs Dutax stellen hun loon veilig

Door Redactie 12 december 2018

Geen loon in de dure december maand! Chauffeurs Dutax stellen hun loon veilig! Sluit je aan.

Bij FNV begint het altijd bij de werknemersbelangen. En soms staan die werknemersbelangen zo onder druk dat het noodzakelijk is echt in te grijpen.

Zo staat december voor veel Dutax chauffeurs in het teken van lege bankrekeningen. Het salaris kon niet worden betaald doordat er beslag is gelegd op de rekeningen van een van de Dutax BV’s te weten R.D. den Dunnen B.V. (hierna R.D.).

Loon over november niet uitbetaald

Voor 80 werknemers is er geen loon over de maand november uitbetaald en zijn  de extra gewerkte uren van oktober ook nog niet betaald. Die 80 werknemers werkten op het Amarant vervoer. Het betreft vervoer van mensen van en naar de dagbehandeling.

Dutax besloot half november het contract, dat nog twee jaar doorliep, terug te geven aan de zorg instelling Amarant. Dutax kon het niet meer winstgevend uitvoeren en Amarant deed geen water bij de wijn. Zonder personeel of bonden in te lichten is het contract door Amarant vervolgens bij taxibedrijven Hessels, Goverde en Korthout ondergebracht.

Voor deze bedrijven is het een hele uitdaging om genoeg chauffeurs te vinden omdat de arbeidsmarkt zeer overspannen is, er zijn weinig chauffeurs te krijgen en de taxichauffeurs die nu in de branche werken vinden nu vaak een baan in een andere sector met een betere beloning.

Om het werk binnen die twee weken op de rails te krijgen hebben zij de Dutax chauffeurs benaderd bij de instellingen om bij hen te komen solliciteren. Maar de nieuwe bedrijven bieden de chauffeurs slechtere arbeidsvoorwaarden en tijdelijke contracten. Bij de nieuwe werkgevers zijn de chauffeurs hun vaste baan kwijt, gaan ze twee loontredes achteruit en leveren twee vakantiedagen in.

Voor een dubbeltje op de eerste rang

Amarant wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en biedt blijkbaar ook aan de nieuwe vervoerders een dusdanig lage prijs dat zij daarmee er voor zorgen dat de ervaren chauffeurs hun baan en arbeidsvoorwaarden nu verliezen. Voor een zorginstelling zou de zorg en de kwaliteit van het vervoer voorop moeten staan, maar niets is minder waar.

Er is geen enkele inspanning gedaan om ervoor te zorgen dat de betrokken chauffeurs op een fatsoenlijke manier mee over kunnen. De prijs is voor Amarant blijkbaar leidend, het is maar de vraag of zij enig idee hebben wat het vak van chauffeur inhoudt en wat zij met deze bezuinigingen hun cliënten en de maatschappij aandoen. Bezuinigingen in de zorg gaan direct ten koste van de taxichauffeurs.

Dutax heeft destijds te laag ingeschreven en kan hierdoor blijkbaar niet meer voldoen aan haar verplichtingen. De werknemers hebben het nakijken door de besluiten die door de werkgever genomen zijn.

Hierdoor is het loon van 80 werknemers zo vlak voor de Kerst nog steeds niet betaald, Dutax laat haar werknemers in de kou staan. Ze hebben alle mogelijkheden gehad om hun personeel alsnog te betalen, maar blijkbaar kunnen de werknemers fluiten naar hun geld. Zij laten liever de maatschappij opdraaien voor hun mismanagement.

De chauffeurs zijn massaal overgestapt omdat het werk bij Dutax is verdwenen. Het geduld met dit bedrijf is helemaal op. Dus dan maar liever met het werk mee voor minder maar met een betere toekomst in het verschiet hopelijk. De nieuwe werkgevers mogen zich wel eens achter de oren krabben of het tekort doen van hun nieuwe chauffeurs hun uiteindelijk niet op gaat breken, zij zijn de volgende die blijkbaar voor een te lage prijs het werk gaan uitvoeren.

Vraag blijft hoe dat salaris zo spoedig mogelijk toch op de rekeningen van de chauffeurs komt.

13 december bijeenkomst om loon te vorderen

Op 13 december komen de chauffeurs daarom bijeen om officieel het loon te vorderen en als dat niet wordt betaald dan zullen de chauffeurs samen met FNV ervoor zorg dragen dat het geld veilig wordt gesteld, HOE DAN OOK!

Ben jij ook chauffeur van Dutax? En is jouw loon nog niet gestort? Jouw loon waar jij voor gewerkt hebt laat je je toch niet zomaar door de neus boren?! Dus sluit je aan bij FNV en kom naar de bijeenkomst. Zowel leden als niet-leden zijn van harte welkom.

Donderdag 13 december
Tijd: 19:00 uur
Locatie: In de sporthal, Heisprong 15, 4841NA in Prinsenbeek

Heb je voor die tijd vragen? Neem dan contact op:
Rufus Kohn
Rufus.kohn@fnv.nl
Tel 0613159031

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.