Acties werknemers Grafimedia lonen

Door Redactie 4 december 2018

Na maanden actievoeren, door medewerkers van verschillende drukkerijen, heeft FNV Media & Cultuur een onderhandelingsresultaat bereikt met de werkgevers in de Grafimedia-sector.

Grafimedia krijgt een nieuwe cao

Bernard van Iren, cao-onderhandelaar namens de vakbond, zegt over het resultaat: ‘Dankzij de inzet van al onze leden en hun collega’s hebben we uiteindelijk weer met de werkgevers kunnen overleggen. We gaan het resultaat voorleggen aan onze leden, zoals gebruikelijk hebben zij de laatste stem.’

In het resultaat, dat loopt van 1 april 2018 tot 1 augustus 2020, zijn verslechteringen voorkomen. Over het loon zijn de volgende afspraken gemaakt; per 1 februari 2019 stijgt het loon (op jaarbasis en op basis van 36 uur, anders naar rato) met 660 euro bruto, per 1 juni 2019 stijgt het met 1%. Per 1 februari 2020 volgt een stijging van 680 euro bruto (weer op jaarbasis en op basis van 36 uur). Per 1 juni 2020 stijgt het loon nog eens met 1%.

‘Naast de afspraken over de loonstijging, hebben we afgesproken dat de werkgevers niet tornen aan de toeslag voor werk buiten het normale dagrooster. Ook hebben we kunnen voorkomen dat de geldende regeling over loondoorbetaling bij ziekte wordt verslechterd. En oudere werknemers binnen de Grafimedia kunnen gezond oud worden. Ouderen kunnen minder gaan werken, terwijl jongeren deze uren kunnen invullen’, besluit van Iren.

De leden van de FNV hebben tot eind december de tijd om hun stem te laten horen.

In de clinch

FNV Media & Cultuur en de werkgevers hebben maanden met elkaar in de clinch gelegen over de nieuwe cao-afspraken. In september stuurde de vakbond een ultimatum dat door de werkgevers werd genegeerd. In de afgelopen maanden hebben honderden medewerkers van verschillende bedrijven uit de Grafimedia-sector actiegevoerd en het werk neergelegd. Vorige week gaven de werkgevers aan weer met de FNV aan tafel te willen.