48-uursstakingen bij AkzoNobel-vestigingen voor meer zekerheid en loon

Door Redactie 17 september 2018

Vanaf maandag 24 september leggen werknemers van vier AkzoNobel-vestigingen het werk voor 48 uur neer. De werknemers in Wapenveld bijten dan het spits af en dinsdag sluiten hun collega’s in Sassenheim zich aan. Op woensdag nemen de werknemers uit Hengelo het stakingsstokje over van Wapenveld en donderdag 27 september wordt het werk ook in Arnhem voor 48 uur neergelegd.

Cao

Aanleiding is het feit dat er ondanks diverse overlegrondes nog altijd geen cao is. Volgens Erik de Vries van FNV Procesindustrie is het gat tussen wat AkzoNobel biedt en wat de medewerkers willen veel te groot. 'Het bedrijf reageerde niet afdoende op het in juli gestelde ultimatum en ook de zomervakantie heeft AkzoNobel niet tot inkeer gebracht', aldus De Vries. 'Er rest de werknemers niets anders dan opnieuw te staken voor meer zekerheid en loon.'

Duurzaam inzetbaar

De medewerkers willen een fatsoenlijke cao en een oplossing voor het pensioentekort. Naast een loonsverhoging van 3,5% willen zij afspraken over duurzame inzetbaarheid. De Vries: 'De werkdruk is zo hoog dat er echt concrete afspraken moeten komen om deze in te dammen. Bovendien willen de mensen op een gezonde manier hun pensioen halen.'

Daarnaast moet het bestaande sociale plan worden verlengd tot 2022 en voor de werknemers van het verkochte bedrijfsonderdeel Specialty Chemicals wil FNV een werkgelegenheidsgarantie voor 5 jaar afspreken.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.