Actie zorgt voor betere arbeidsvoorwaarden

Samen gaan we voor een socialer Nederland

Door Redactie 15 januari 2019

Samen kun je dingen veranderen, merkte taxichauffeur Thea Panneman. Want toen zij en haar collega’s opstonden voor betere arbeidsvoorwaarden, bereikten ze al snel een akkoord met hun werkgever.

Thea Panneman - Aanbesteden voor de laagste prijs

‘Bij ons in het noorden zijn we twee jaar geleden begonnen met actie voeren. Er waren altijd al problemen met roosters en we hadden veel te weinig collega’s. Op initiatief van de FNV hebben we een petitie aangeboden aan de directie. We wilden een betere pauzeregeling, betere communicatie op de werkvloer, de stijl van leiding geven was ons een doorn in het oog. De directie schrok daar van want zij hadden geen idee dat er zo veel onvrede was.’

Samen kunnen we dingen veranderen

‘Toen zagen we in dat als we samen aan de slag gaan dat we dan dingen kunnen veranderen. Zo hebben we kortgeleden nog een sociaal plan afgedwongen bij onze werkgever, vanwege een verhuizing. De FNV heeft een witboek gemaakt over alle onrecht in de taxibranche. Bedrijven moeten zo laag mogelijk inschrijven op aanbestedingen. Maar door die lage prijzen moeten ze bezuinigen op personeel. De chauffeur krijgt niet betaald als hij stil staat of wanneer hij de auto wast, ‘dat kan wel in de eigen tijd’, wordt dan gezegd.’

Neveneffecten van aanbestedingen

‘Er zijn gemeenten die zich dat wél aantrekken. Gemeentes die nadenken over de neveneffecten van aanbestedingen. In Zeeland wordt door sommige gemeentes geëist dat mensen voor een minimum aantal uren in dienst worden genomen. Zoveel mensen in de taxibranche werken op flexbasis, die weten van tevoren niet hoeveel uur ze die week kunnen werken. Dat is zo onzeker. Terwijl we al zo’n personeelstekort hebben waardoor de werkdruk veel te hoog is. Er zitten zulke goede mensen bij, geef ze de zekerheid die ze verdienen. Andere gemeentes moeten een voorbeeld nemen aan Zeeland. En verplicht mensen in dienst nemen.’

We blijven strijdvaardig

‘Je moet een ontzettende lange adem hebben om te blijven strijden tegen onrecht. En een grote groep doet dat gelukkig ook. We blijven strijdvaardig. Mensen moeten ook beseffen dat als ze zelf niet opstaan dat ze slechte situaties in stand houden. Maar vooral de flexwerkers zijn bang om hun mond open te trekken. Die zijn bang om hun werk te verliezen. Wij zeggen wel tegen ze: er is nu zo’n tekort, maak je geen zorgen. Want als we samen strijden kunnen we het tij keren.’

Samen gaan we voor een socialer Nederland

Het is tijd voor een socialer Nederland. Durf op te staan en knok mee voor echte banen, een hogere sociale standaard en een goed pensioen. Hulp nodig? Neem contact met ons op, wij helpen je graag! Samen gaan we voor een socialer Nederland.