Wie wordt de nieuwe voorzitter?

Kijk het debat terug en stem op jouw favoriet

portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 03 februari 2021

Kitty Jong (56) en Tuur Elzinga (51) strijden om het voorzitterschap van de FNV. Wie het wordt bepalen de bijna 1 miljoen FNV-leden in de komende weken. Dat er iets te kiezen valt, blijkt uit het pittige debat van woensdag onder leiding van journalist en programmamaker Teun van de Keuken.

Tuur Elzinga en Kitty Jong

Bekijk het debat

Debatleider is Teun van de Keuken

De debatleider is Teun van de Keuken, bekend van het tv-programma Keuringsdienst van waarde en initiatiefnemer van Tony's Chocolonely. Jong en Elzinga werden door hem stevig aan de tand gevoeld over verschillende vakbondsthema’s en kregen stellingen voorgelegd en vragen van leden.

Donderdag 4 februari openen de stembussen

Sinds donderdag 4 februari 12:00 uur zijn de stembussen geopend. Tot 9 maart kunnen álle bijna eén miljoen FNV-leden digitaal stemmen op hun favoriete kandidaat. Alle leden hebben een unieke stemcode ontvangen.

10 maart is nieuwe voorzitter bekend

De dag nadat de stembussen sluiten, is bekend wie het stokje overneemt van de huidige voorzitter Han Busker. Op 10 maart wordt de nieuwe voorzitter officieel benoemd door het Ledenparlement van de FNV: een afvaardiging van in totaal 104 leden uit de verschillende sectoren.

Kitty Jong

Kitty Jong werkte voordat zij bij de FNV kwam aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, onder meer als ambtelijk secretaris van de ondernemingsraad. Ook was ze gemeenteraadslid in haar woonplaats Weesp. Sinds 2017 zit ze in het FNV bestuur en is ze verantwoordelijk is voor zorg, arbeidsomstandigheden, energiebeleid/duurzaamheid, diversiteit, sociale zekerheid en medezeggenschap. Haar kernwoorden: inclusiviteit, verjonging, en modernisering. 'Sterke, zelfstandige en herkenbare sectoren zijn belangrijk. We moeten de werkloosheid, toenemende flexibilisering van de arbeidsmarkt en de ondermijning van onze verzorgingsstaat te lijf.'

Tuur Elzinga

Tuur Elzinga zat 9 jaar lang in de Eerste Kamer voor de SP en werkte als beleidsadviseur bij Mondiaal FNV. In 2012 was hij ‘kwartiermaker’ voor de omvorming van de FNV. Dat leidde uiteindelijk tot de fusie van de grootste afzonderlijke FNV-bonden. In zijn huidige functie in het bestuur van de FNV heeft hij pensioenen in zijn portefeuille en onderhandelde over het Pensioenakkoord. Daarnaast heeft hij ook Internationale Zaken, belastingen en sociaal economisch beleid in zijn portefeuille. 'Ik wil dat we socialer uit de crisis komen met een hoger minimumloon en AOW en een eerlijker belastingstelsel.'