FNV positief over voorstel digitaal overzicht scholingsmiddelen

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 16 november 2020

Vandaag publiceerde de SER een advies over het zichtbaar maken van private scholingsmiddelen. Het aanbod aan opleidingen is namelijk groot en er zijn veel verschillende potjes en budgetten om scholing mee te betalen, maar er bestaat nog geen duidelijk overzicht.

tablet

Daarom pleit de SER voor een helder overzicht van de mogelijkheden door middel van een digitaal scholingsportal. Toegang tot leven lang ontwikkelen is voor iedereen van belang om duurzaam op de arbeidsmarkt en in de samenleving te kunnen participeren.

Advies en ondersteuning

FNV is positief over dit advies en ziet ook een rol voor de vakbond weggelegd. Judy Hoffer van het FNV-bestuur: ‘Een portal maakt veel inzichtelijk, maar is alleen effectief als het gepaard gaat met hulp en advies bij het maken van scholing- en loopbaankeuzes. Wij als vakbond kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. Wij staan naast de werkenden en werkzoekenden, zijn onafhankelijk en hebben bovendien veel ervaring in loopbaanontwikkeling.’

De SER adviseert de overheid om de rol van vakbonden en werkgeversorganisaties te versterken en te betrekken bij deze activiteiten.

Het volledige bericht en advies kun je lezen op de website van de SER.