Geen cadeaus voor bedrijfsleven maar ga voor welzijn burgers

Inbreng FNV Algemene Financiële Beschouwingen

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 28 september 2020

Het komende begrotingsjaar moet vooral in het teken staan van de verbetering van het welzijn van Nederlandse burgers. De kabinetsvoorstellen moeten worden aangepast, zodat bedrijven, en vooral de mensen die het werk doen, meer perspectief krijgen.

geld

Daarom moet de bedrijfsinvesteringskorting (BIK) van 2 miljard euro worden geschrapt en structureel extra geld worden uitgetrokken voor de publieke sectoren. Dit zal bij uitstek bijdragen aan herstel van het vertrouwen van Nederland. Dat schrijft FNV in een brief aan het kabinet aan de vooravond van de Algemene Financiële Beschouwingen deze week.

Tuur Elzinga, vicevoorzitter FNV: ‘We zien dat het kabinet en sommige partijen teruggrijpen naar het achterhaalde idee dat als het beter gaat met bedrijven, het dan automatisch ook beter gaat met de mensen in het land. De vorige crisis en het langzame herstel daarna, heeft laten zien dat dit een misverstand is. Daar lijken nu geen lessen uit te zijn getrokken.’ De vakbond pleit voor een weloverwogen inzet om de brede welvaart en het welzijn van de mensen te verbeteren en doet een aantal voorstellen aan het kabinet.

Bedrijfsinvesteringskorting (BIK)

De korting van 2 miljard euro is volgens de FNV typisch een cadeau aan bedrijven die toch al van plan waren te investeren, de bedrijven die al kansen hebben gezien tijdens de coronacrisis.

Elzinga: ‘De BIK stelt in de huidige vorm geen voorwaarden en dreigt terecht te komen bij bedrijven met spek op de botten die toch al van plan waren te investeren. Dat is publiek geld over de balk smijten. Je kan de subsidie veel gerichter inzetten voor bedrijven die bezig zijn met overleven tijdens deze crisis, zoals in de horeca, de evenementenbranche en de cultuursector. En aan initiatieven die bijdragen aan het behouden en creëren van banen.’

Meer begrotingsruimte

De FNV ziet dat de kabinet voornamelijk incidentele investeringen doet voor het herstel van de economie. Maar voor het herstel en het welzijn van Nederland kan en moet het kabinet volgens de vakbond structureel investeren. Daarom roept de vakbond het kabinet op tot nieuwe begrotingsregels te komen die aansluiten bij de laatste economische inzichten. Zo komt er volgens de vakbond ruimte voor extra investeringen in de publieke sector, sociale zekerheid en de verhoging van het wettelijk minimumloon.

Elzinga: ‘Nederland wil het beste jongetje van de Europese klas zijn, maar op deze manier zullen toekomstige bezuinigingen Nederland weer een nieuwe crisis in duwen. De Europese begrotingsregels geven Nederland meer ruimte, dus wij vragen het kabinet in deze fase ook niet de hand op de knip te houden en sociaal en structureel te investeren. Anders zal deze zuinigheid als een boemerang terugkomen en op de langere termijn meer schade toebrengen aan de Nederlandse economie.’