Compensatie noodzakelijk voor negatieve gevolgen Wajongwet

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 26 mei 2020

De nieuwe Wajongwet is aangenomen in de Eerste Kamer. Een wet die tot doel had regels te versimpelen, maar die zeer ingewikkeld is gebleken en die vele Wajongers het perspectief onthoudt waar zij recht op hebben. Een aantal verbeteringen waar een coalitie van belangenorganisaties, vakbonden en mensen uit de doelgroep zelf zich hard voor heeft ingezet, leverde wel een aantal positieve veranderingen op ten opzichte van de oorspronkelijke wet.

FNV vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Laat ik voorop stellen dat ik onaangenaam getroffen ben dat de Eerste Kamer de wet heeft aangenomen en de kans op een echt goede harmonisatiewet is verkeken. Staatssecretaris Van Ark heeft echter de toezegging gedaan dat de groepen waarvoor de nieuwe wet flink minder inkomen zou betekenen, hiervoor worden gecompenseerd. Dat is goed, maar wel zeer minimaal en dit moet bovendien nog helemaal worden uitgewerkt. Daarnaast is de wet nu aangepast aan de coronaperiode, de garantietermijn waarbij het inkomen gegarandeerd wordt als je werkloos raakt gaat van 1 naar 2 jaar. Dat is een mooi succes, vooral dankzij de samenwerkende partijen die hier actie voor hebben gevoerd. Ik verwacht nu staatssecretaris Van Ark snel in gesprek gaat met de Tweede Kamer hoe ze dit allemaal gaat uitvoeren.’

De nieuwe Wajongwet
Het eindresultaat van vandaag is een complexe wet waarin vereenvoudiging niet gelukt is en waarin de dreiging dat grote groepen er op achteruit gaan nog niet is geweken. Dit is in strijd met het VN–Verdrag Handicap. De toezegging dat de garantieregeling volgend jaar wordt geĆ«valueerd, is dan ook van groot belang. De samenwerkende partijen (FNV, CNV, VCP Young professionals, WijStaanOp, Ieder(in), Landelijke CliĆ«ntenraad, Coalitie voor Inclusie, Studeren en werken op Maat, en de Minister van Gehandicaptenzaken) gaan ervan uit dat ze betrokken worden bij het uitwerken van de garantieregeling ten behoeve van de coronaperiode en het voorkomen van achteruitgaan van mensen met een beperking. De coalitie gaat de praktijk nauwgezet volgen en monitoren. Bij signalen van Wajongers die achteruitgaan in hun inkomenssituatie of in hun inkomensperspectief worden geraakt zal er onmiddellijk aan de bel getrokken worden of de stap naar de rechter worden gezet.