Lonen jongeren fors omhoog ook bij De Bijenkorf

Onderhandelingen nieuwe cao Bijenkorf starten in september

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 17 juli 2019

Wat vind jij belangrijk om bij de nieuwe cao-ronde aan verbeteringen voor te stellen? Laat het ons weten! En weten jouw jonge collega's dat zij door FNV-acties fors meer gaan verdienen? Lees het in onze nieuwsbrief!

Bijenkorf gesprek over min-uren

FNV-succes: Jongeren gaan fors meer verdienen

Vanaf 1 juli jl. verdient een jonge werknemer fors meer. Ook bij de Bijenkorf. Niet alleen als de cao Bijenkorf geldt, maar ook jongeren die werken bij de beveiliging, een shop-in-shop of bij de horeca gaan er goed op vooruit. Met een fulltime contract gaat het minimum maandloon van een jongere tussen de € 100 en € 300 omhoog.

Gelijk loon voor gelijk werk

Deel dit mooie succes met je jonge collega’s. Laat weten dat deze forse loonsverhoging niet uit de lucht komt vallen. Maar is bereikt door FNV-jongeren met hun strijd voor gelijk loon voor gelijk werk. Opkomen voor meer verbeteringen is en blijft hard nodig. Met meer mensen bereiken we meer. Goed om je jongere collega te vragen zich ook bij de FNV aan te sluiten.

Cao-onderhandelingen starten in september

Begin juli heeft het onderhandelingsteam van FNV een verkennend gesprek gevoerd met de directie van de Bijenkorf. Op 9 september a.s. hebben wij de eerste afspraak om te onderhandelen over een nieuwe cao. Voor de vorige cao hebben we een brede telefonische raadpleging gehouden en bijeenkomsten in het land. Dit keer spreken we via FNV-werknemers en via de kaderleden zoveel mogelijk mensen in de winkels. Sommige punten staan al vast, daarin trekken we samen op met medewerkers in andere sectoren. Denk aan een looneis van 5%, meer vaste collega’s erbij en verbeteringen van inspraak op het rooster. Wij gaan onze voorstellenbrief de komende tijd goed opstellen zodat onze voorstellen passen bij onze winkel. Verbeteringen krijgen we er niet vanzelf bij, daar moeten we voor opkomen! Als je invloed wil uitoefenen, neem dan contact met ons op, praat mee via Facebook, via je collega’s en de via kaderleden.

Kaart Modelverkoper

Ben je onze stijlvolle BeeUnited-kaart al tegengekomen in de winkel? Wij delen kaarten uit over ons vakbondswerk, met informatie over wat we de afgelopen tijd hebben bereikt en waar we voor staan. Wil je een stapeltje kaarten hebben om zelf uit te delen? Stuur dan een mail naar linda.vermeulen@fnv.nl.

‘Je hoeft vandaag niet te komen werken’

Volg ons op Facebook en op Instagram. Daar delen we wat we in de verschillende winkels doen. En je vind er ook tips. Bijvoorbeeld over wat je rechten zijn als je ’s morgens word gebeld door je leidinggevende dat je die dag niet hoeft te komen werken...