Ramadan op de werkvloer

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 6 mei 2019

Voor moslims breekt de jaarlijkse vastenmaand, de Ramadan, weer aan. Voor de een is dat op een vastgestelde datum, voor de ander wanneer de nieuwe maan is waargenomen. Op 6 mei start voor hen een maand van vasten, maar ook van bezinning, gemeenschapszin, vrijgevigheid en verdraagzaamheid.

Tijdens het vasten gaat het werk gewoon door. Die combinatie is niet altijd gemakkelijk, zeker nu de dagen lang en de nachten kort zijn. Gedurende de dag wordt er niet gedronken en gegeten en bijvoorbeeld ook niet gerookt.  Pas wanneer de zon ondergaat wordt het vasten onderbroken door de traditionele maaltijd, de Iftar. De Ramadan gaat niet alleen over vasten, maar heeft ook een sterke sociale en spirituele kant. Voor je moslimcollega’s breekt dus een belangrijke periode aan.

FNV vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Wij hopen dat moslims die vasten respect en begrip van collega’s en leidinggevenden ondervinden. Dat kan bijvoorbeeld door werktijden wat aan te passen als dat helpt, maar ik kan me ook voorstellen dat alleen al rekening met elkaar houden en interesse tonen prettig is.’

De Ramadan duurt ongeveer een maand en wordt traditioneel afgesloten met het Suikerfeest.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.