Ook schippers veerpont Velsen mogen staken

Portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 27 mei 2019

Personeel van de veerpont tussen Velsen-Noord en Velsen-Zuid mag dinsdag meestaken met andere werknemers in het openbaar vervoer. Dat heeft de rechter in Haarlem beslist.

Veerboot

Vandaag om 12:15 deed de rechter uitspraak in het kort geding dat gemeente Velsen had aangespannen tegen de FNV vanwege de landelijke staking in het openbaar vervoer aanstaande dinsdag 28 mei. De gemeente Velsen wilde voorkomen dat het pontpersoneel zou staken. Eric Vermeulen, bestuurder FNV: ‘Dat is gelukkig niet gelukt. Na gisteren op Schiphol, is dit nu het tweede kort geding dat we winnen.'

#goedpensioen voor iedereen

Eric Vermeulen: ‘We vinden het vervelend voor reizigers, maar we doen dit ook voor hen. Voor een #goedpensioen voor iedereen. We willen dat dat de AOW leeftijd wordt bevroren op 66 jaar en dat er maatwerk komt voor mensen met zware beroepen. Dat de pensioenen worden geïndexeerd. En we willen dat alle werkenden een goed pensioen kunnen opbouwen, ook zelfstandigen of mensen met onzekere contracten.’

OV-staking op 28 mei gaat door

Op de paar treinen na, van de veiligheidslijn rondom Schiphol zal in de rest van het land het gehele openbaar vervoer platliggen. Ook veerponten varen dus niet. Het is een 24-uursstaking: dinsdag van 04:00 tot 04:00. Ook het treinvervoer woensdagochtend vroeg kan nog hinder ondervinden van de staking.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.