Het Vakbondsmedefinancieringsprogramma 2017-2020

Het werk van Mondiaal wordt uitgevoerd en gefinancierd via het Vakbondsmedefinancieringsprogramma. Een kort overzicht van het programma 2017-2020 lees je hieronder

Het programma van Mondiaal FNV 2017-2020

Elke vier jaar stelt Mondiaal FNV een programma op in het kader van het Vakbondsmedefinancieringsprogramma van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Hierin staat waarvoor Mondiaal FNV zich in gaat zetten en projecten gaat ondersteunen. Hieronder staat in het kort een overzicht van het programma 2017 - 2020.

Mondiaal FNV ondersteunt vakbondspartners in lage en middeninkomenslanden. Hiermee stelt Mondiaal FNV hen in staat om hun rol te spelen bij onderhandelingen en in dialoog met werkgevers en overheid en om zich in te zetten voor fatsoenlijk werk (werkgelegenheid, fundamentele werknemersrechten, sociale zekerheid en sociale dialoog).

Twee pijlers

Het programma is gebaseerd op twee thematische pijlers:
1. verbetering van de sociale dialoog op nationaal en regionaal niveau;
2. verbetering van de arbeidsomstandigheden in risicovolle sectoren.

Democratie en het daarmee verbonden recht op vrijheid van organisatie en meningsuiting gaan hand in hand met het recht op organisatie in vakbonden. Vakbonden moeten met steun van de leden de macht en vrijheid hebben om vrijelijk te onderhandelen met werkgevers over betere arbeidsomstandigheden, een leefbaar loon, duurzame werkgelegenheid en het instellen van een vangnet voor sociale zekerheid. Hoe beter de sociale dialoog, hoe groter de kans om dit te bereiken.

Respect voor de vakbondsrechten is de basis voor het initiëren van een sociale dialoog; het succes van een dergelijke dialoog staat of valt met de capaciteit, de representativiteit, de legitimiteit en de bereidheid tot onderhandelen van de sociale partners.

In ons programma willen we de sociale dialoog verbeteren - of die nou bipartiete of tripartiete is - zowel op nationaal en regionaal niveau. Wij doen dit door vakbonden te trainen zodat ze sterkere sociale partners worden en door samen te werken met andere stakeholders zoals nationale werkgeversorganisaties en ambassades aan een gunstig klimaat voor een dergelijke dialoog.

De landen waarin we dit programma uitvoeren zijn: Peru, Colombia, Ghana, Oost-Afrika, Nepal en Indonesië.

Terwijl de wereldeconomie steeds globaler wordt, worden werknemers steeds meer  onzichtbaar in complexe productieketens, waarin de traditionele werkgever-werknemer relatie vervaagt. Waarin werknemers weinig rechten hebben en slechte arbeidsvoorwaarden en –omstandigheden.

Mondiaal FNV heeft drie sectoren geselecteerd waarin het risico op schending van arbeidsrechten groot is. In deze risicovolle sectoren ondersteunen we vakbonden of ngo’s in diverse regio's bij hun inzet om fatsoenlijke banen te scheppen en de fundamentele werknemersrechten te verdedigen: bouw, landbouw en scheepssloop.

De belangrijkste doelen en in welke landen

Bouw

• Fatsoenlijk werk, een veilige en gezonde werkomgeving, gelijke behandeling en transparantie;
  • Landen: Indonesië, Oost-Afrika, Bangladesh, Nepal, India.

Landbouw

• Vermindering van gendergerelateerde intimidate en discriminatie, een goed klimaat voor sociale dialoog en verbetering van arbeidsvoorwaarden inclusief een leefbaar loon;
  • Landen: Peru, Colombia, Indonesië, Oost-Afrika, Ghana, Ivoorkust.

Scheepssloop

• Eerlijke arbeidsvoorwaarden, actieve vakbonden en een duurzame scheepssloperij-industrie;
  • Landen: Bangladesh, India, Pakistan.

Kleding

Kleding is de vierde sector van het programma. Mondiaal FNV werkt aan de verbetering van de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie vanuit het Strategisch Partnerschap voor Transformatie van de Kledingketen met Fair Wear Foundation, CNV Internationaal en het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Belangrijkste doelen:

• Leefbaar loon, een sociale dialoog en het verminderen van gendergerelateerd geweld;
  • Landen: Bangladesh, India, Indonesië, Myanamar, Ethiopië.