Vacature: Project- en programma-adviseur Afrika

Ziektevervanging (minimaal 1 jaar, met uitzicht op vast dienstverband, 28-35 uur).

29 september 2022

Over Mondiaal FNV

Stichting Mondiaal FNV steunt democratische vakbonden en aanverwante organisaties in Latijns-Amerika, Afrika, Azië en het Midden-Oosten in de vorm van een financiële bijdrage aan projecten, kennisdeling en het opzetten en uitvoeren van lobby en campagne activiteiten op (inter)nationaal niveau. Onderwerpen waarop we werken zijn bevordering van vakbondsrechten en sociale dialoog, het streven naar een leefbaar loon en het versterken van de positie van vrouwen.

Mondiaal FNV is nauw verbonden aan de FNV en ons werk sluit daarom dicht aan bij het algemene internationale beleid van de FNV. Ook vindt afstemming plaats met de verschillende sectoren binnen de FNV. De middelen voor ons werk komen uit verschillende fondsen: het Vakbondsmedefinancieringsprogramma en Power of Voices Programma van het ministerie van Buitenlandse Zaken; het eigen Solidariteitsfonds van de FNV en aangesloten bonden en uit afspraken die de FNV binnen cao’s maakt met bedrijven. Ook heeft Mondiaal FNV trouwe individuele donateurs.

Over de functie

Er is binnen Mondiaal FNV in verband met langdurige ziekte een vacature ontstaan voor een beleidsmedewerker Mondiaal FNV die ons programma met name in de regio Afrika helpt versterken. Mondiaal FNV heeft de ambitie om het werk in Afrika in de komende jaren verder uit te breiden. We zoeken daarom een collega die het programma strategisch mede vorm wil gaan geven, iemand met programmavisie en passie voor projectenwerk.

Momenteel werkt Mondiaal FNV op een aantal thema's in verschillende landen in met name Oost-Afrika en de MENA-regio, op de thema's Sociale Dialoog, de waardeketens bloemen en palmolie en gender equity. Inzet op andere landen of thema’s is niet uitgesloten.

Wat ga je doen?

Middels projecten met partnerorganisaties werk je aan het versterken van vakbonden en het verbeteren van arbeidsrechten in Afrika en wereldwijd. Met onze strategische meerjarenvisie als leidraad ontwikkel of versterk je samenwerking met vakorganisaties of aan de vakbeweging gelieerde organisaties, beoordeel je projectvoorstellen van die organisaties, en monitor je de voortgang van de projecten. Je zorgt voor aansluiting van de projecten bij de programmadoelen van Mondiaal FNV en je werkt mee aan de lobby- en advocacy-activiteiten die binnen de programma’s worden ontwikkeld.

Je werkt nauw samen met mede-beleidsmedewerkers, financiële medewerkers en lobby- en communicatiecollega's,  met consultants die voor Mondiaal FNV werkzaam zijn in de regio en natuurlijk met de partnerorganisaties. Je werk bestaat voor een substantieel deel uit het schrijven van projectbeoordelingsdocumenten , het beoordelen van verslagen en het onderhouden van contacten met partnerorganisaties.

Specifieke taken zijn:

• Het ontwikkelen van samenwerking op projectbasis met collega-vakorganisaties en aan de vakbeweging gelieerde organisaties en het onderhouden van relatie;
  • Het beoordelen van projectvoorstellen van die organisaties aan de hand van inhoudelijke en financiële criteria en beleidsuitgangspunten en hierover de dialoog aangaan met de partner organisaties;
  • Het schrijven van projectbeoordelingsdocumenten van projectvoorstellen ten bate van het beoordelingsproces binnen Mondiaal FNV;
  • Het borgen van de kwaliteit van de samenwerkingsrelaties, met name op het terrein van planning-, monitor- en evaluatie en het bewaken van de afgesproken procedures;
  • Het begeleiden en bewaken van de voortgang van gestarte projecten; het beoordelen van de inhoudelijke rapportages en bespreken van de financiële rapporten met de financiële medewerker;
  • Het adviseren van het Stichtingsbestuur Mondiaal over de samenwerkingsprojecten;
  • Het afstemmen van activiteiten met FNV-sectoren;
  • Het vertegenwoordigen van Mondiaal FNV in projecten en in internationale samenwerkingsverbanden, met name ook in het buitenland;
  • Het met collega's uitvoeren van beleidsinhoudelijke, lobby- en campagneactiviteiten;
  • Het ontvangen van relaties en het onderhouden van relevante contacten in binnen- en buitenland.
  • Het incidenteel fungeren als woordvoerder namens Mondiaal FNV met betrekking tot je werkterrein.

Wij vragen iemand met het volgende profiel:

• Ervaring in programma-ontwikkeling bijvoorbeeld op het gebied van mensenrechten en vakbondsrechten en internationale projectfinanciering;
  • Ervaring met en passie voor projectenbeheer, beoordelen van projectvoorstellen, budgetbeheer en het uitzetten van opdrachten aan derden (formuleren Terms of Reference);
  • Kennis van of affiniteit met vakbondswerk;
  • Netwerker, communicatief vaardige teamspeler;
  • Vermogen om zelfstandig te werken en in complexe overleg- en samenwerkingssituaties behoedzaam te kunnen opereren om partijen bij elkaar te krijgen en te houden in een resultaatgerichte aanpak;
  • Goede communicatievaardigheden in het Nederlands en Engels;
  • Goede administratieve vaardigheden;
  • Bereidheid tot het afleggen van buitenlandse werkbezoeken;
  • Ervaring met samenwerken met meerdere belanghebbenden (vakbonden en aanverwante organisaties, werkgeversorganisaties, ngo's, particuliere sector, media, overheidsinstellingen) in een niet westerse culturele context;
  • Een ondernemersgeest, passie en kennis om innovatieve programma’s mede te initiëren en vorm te geven.

Wij bieden

Het betreft een functie voor bepaalde tijd in het kader van ziektevervanging maar met uitzicht op vast dienstverband. De functie is ingedeeld in schaal 13 van de Cao FNV-Organisaties (€3.989 - € 5.618 bruto) op basis van een 35-urige werkweek. Je ontvangt daarnaast 8,33% vakantiegeld en een eindejaarsuitkering (8,33%).

Wil je meer weten?

Voor informatie over de vacature kun je bellen met managing director Karen Brouwer via 06-10026540 of per mail via Karen.Brouwer@fnv.nl.

Reageren

Stuur jouw motivatie voor de functie van Project- en programma-adviseur Afrika, samen met jouw CV, uiterlijk 23-10-2022 naar P&O adviseur Sonja Bloemers op mailadres sonja.bloemers@fnv.nl, onder vermelding van de functietitel.

Mondiaal FNV streeft ernaar een diverse en inclusieve werkgever te zijn. We nemen onze nieuwe collega's aan op basis van hun talenten, competenties en gedeelde waarden; we maken geen onderscheid op basis van hun leeftijd, geslacht en genderidentiteit, handicap, huidskleur, etniciteit, religie, cultuur, seksuele geaardheid, enz.