Marokko: Vakbonden hebben een solidariteitsfonds opgericht

Coronacrisis en de gevolgen voor werkenden

Door Redactie 22 april 2020

Het werk van de vakbonden in Marokko wordt beïnvloed door de coronamaatregelen die de regering heeft genomen. De huidige omstandigheden laten zien dat vakbonden en een goede sociale dialoog van cruciaal belang zijn. Zo hebben de vijf belangrijkste vakbondsfederaties samen met de werkgevers en de regering een solidariteitsfonds opgericht om de pandemie het hoofd te bieden.

Bewustwording en lobby

Onze partners werken aan bewustwordingscampagnes over veilig werken en voeren lobby richting de overheid voor sociale zekerheid en werkgarantie. Ook helpen ze werkenden hoe gebruik te maken van de aangeboden overheidsregelingen.

Vakbondsactiviteiten

Vakbonden in Marokko werken nauw samen in de strijd tegen de gevolgen van de COVID-19-uitbraak voor werknemers. De vijf belangrijkste vakbondsconfederaties hebben samen met de werkgevers en de regering een solidariteitsfonds opgericht om de pandemie het hoofd te bieden. De belangrijkste vakbondsconfederaties hebben hun leden gevraagd om 3 dagen van hun salaris aan het fonds bij te dragen. Ook is er een basisloon ingesteld voor arme gezinnen en werknemers. Informele werkers zijn echter uitgesloten. Op dit moment lopen er gesprekken om te kijken wat er voor hen geregeld kan worden.

Lees ook over succesvolle vakbondsactiviteiten in

Indonesiƫ

Ethiopiƫ