Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

:

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

App Good on You recenseert kledingmerken op duurzaamheid

Redactie
Door Redactie 04 december 2019

Je nieuwe little black dress staat je goed en zit goed, maar zijn de merken die jouw kleding maken ook ethisch goed bezig? Met de app Good on You weet je dat zo.

‘Wie draag je?’ Volgens Emma Watson - zij kan het weten - is dit de meest gehoorde vraag aan actrices op de rode loper. ‘Journalisten zouden ook eens kunnen vragen wát we dragen en hoe het is gemaakt. Zelf wil ik zeker weten dat de kleding die ik draag geen schade toebrengt aan de planeet of aan mensen’.

Emma Watson staat achter Good on You

Watson spant zich al jaren in voor de duurzame (kleding) zaak: ze ontwierp een eigen collectie voor het ‘groene’ merk People Tree, was gasthoofdredacteur van de allereerste duurzame Vogue, en doet fanatiek mee aan #GreenCarpetChallenge: haar glamour-outfits tijdens Emmy- of Oscaruitreikingen krijgen steevast een ecogroen vinkje - onlangs poseerde ze nog in een zwarte jurk van restjes stof, ontworpen door onze eigen Ronald van der Kemp. Niet gek dus, dat Watson zich als uithangbord heeft verbonden aan Good on You, een app en site die 2000 internationale kleding- en schoenenmerken (plus  accessoires) langs de meetlat legt. Belasten ze het milieu niet teveel? Hoe zit het met de arbeidsomstandigheden? En bekommeren ze zich een beetje om het welzijn van dieren?

kledingmerken en keurmerken

Van Adidas tot Zara: het van origine Australische Good on You recenseert ze allemaal, in samenwerking met onder meer ngo’s, lokale vakbonden en internationale vakbond ILO. En dat doet ze zonder scrupules, aan de hand van onafhankelijke en onbetwiste rating keurmerken als GOTS en FairTrade. Als die ontbreken, dan toetst het platform de publieke statements van een merk op relevante, concrete claims. In plaats van sterren worden smileys uitgedeeld: met cijfers van 1 tot 5. Zo zie je in één oogopslag welk merk je echt links zou moeten laten liggen ( 1: droevige smiley) en welke je met een gerust hart kunt shoppen: lachende smiley’s 4 (‘goed’) en 5 (‘geweldig’). Scoor je als merk een 4 of een 5, dan word je beloond met een virtueel ‘Rated Good on You'-stempel.

Good on You geeft lifehacks en tips

Handig: naar de goedgekeurde labels kun je meteen doorklikken. Voor de zwakkere broeders biedt de app een paar verantwoorde alternatieven. Van die zwart-witte polkadot jurk van Zara (score: 3) die deze zomer zó populair was dat ie een eigen, drukbezochte Instagram-pagina kreeg, hangen wel vijf milieuvriendelijke en betaalbare versies in de winkels. Naast ratings publiceert Good on You ook lezenswaardige stukken en lifehack tips voor je garderobe. Begin eerst eens je kledingkast uit te mesten voor je gaat roepen dat je ‘nu echt niks meer hebt om aan te trekken’, is er zo eentje. Of: ‘hoe kleed je je als een echte Parisienne maar dan ethisch verantwoord’? Een totaal verantwoorde outfit voor als je op reis gaat? Die vind je hier ook: van een omkeerbaar eco t-shirt tot een rugzak van het merk Patagonia (4). Die laatste net zo duur als een vliegticket naar Patagonië, dat dan weer wel.

Adidas wint van Nike

Als test voeren we een paar merken in. Hoe zou Nike scoren? Dat maakte een maatschappelijk statement door National Football League-speler Colin Kaepernick, die aan de wieg stond van de protesten tegen behandeling van zwarte burgers door de politie, binnen te halen als gezicht van hun nieuwe campagne. Voor de fabrieksarbeiders die hun kleding in elkaar zetten, zouden ze ook wat meer op kunnen komen. Die krijgen volgens Good on You veel te weinig betaald. En ook op dierenwelzijn scoort het financieel meest waardevolle kledingmerk ter wereld slecht: Nike moet het doen met een 2. Eeuwige rivaal Adidas doet het met een 3 (alias ‘begint ergens op te lijken’) beter. Al ben je pas echt goed bezig met een joggingbroek van hun Stella McCartney-collectie: die krijgt een 5.

Ook ondermaats: Bershka, Levi’s, American Apparel en American Vintage. Al klinkt die laatste nog zo duurzaam, die moet je echt niet shoppen, waarschuwt Good on You. Vooral omdat ze geen enkele informatie delen over hoe ze hun impact op de planeet denken te beperken. Dan kun je, voor ongeveer hetzelfde geld, beter de pashokjes van het Britse Marks & Spencers (4) induiken.

De Nederlanders doen het goed

Veel Nederlandse kledingmerken figureren er nog niet op de site. Dat zal snel veranderen nu onlangs bekend werd dat de Nederlandse duurzame vergelijkingssite Rank a Brand is overgenomen door Good on You. Toch valt op dat de ’Nederlanders’ die besproken worden, glansrijk slagen voor het ethisch examen. Het ook internationaal aan de weg timmerende G-Star Raw bijvoorbeeld, krijgt een 4. Vooral omdat het van oorsprong Amsterdamse bedrijf arbeiders stimuleert zich te organiseren en voldoende betaalt, en een goed beleid voeren als het gaat om het terugdringen van chemische stoffen. Kuyichi, het eerste organic denim-merk ter wereld en de circulaire (want te huren) spijkerbroeken van Mud Jeans, verdienen een 5. Mud Jeans krijgt als een van de weinige merken bovendien een pluim van de als  streng bekend staande dierenwelzijnorganisatie PETA, omdat hun kleding 100 % vegan is.

Echt bijdragen aan eerlijke industrie

Prettig aan de Good on You app is dat ie niet voelt als corvee. Meer als een gewone online winkel-app als Zalando, waar je óók vaak langer blijft hangen dan jou en je bankrekening lief is. Het verschil is dat je door Good on You te bezoeken, echt bijdraagt aan een gezondere kledingindustrie. En meer dan dat, denkt ambassadrice Emma Watson. ‘Mode is een enorme creatieve kracht, met veel macht en invloed, die ze kan aanwenden om het juiste te doen. Als de mode transparant is en duurzaam, zullen andere branches volgen.’