Kan ik bij H&M nu wél met een gerust hart kleding kopen?

Door Redactie 24 juni 2019

In een eerdere blog schreven wij dat het niet oké is om je kleding bij de Zweedse fast-fashion gigant te kopen. Maar de laatste tijd is H&M positief in het nieuws. De een-na-grootste textielketen ter wereld geeft sinds kort informatie over de herkomst van je kleding, kreeg een hoge positie in de Transparency Index van Fashion Revolution en start binnenkort een proef met tweedehands. Kan jij ondertussen wél met een gerust hart shoppen bij H&M?

H&M winkel

Nou, ondanks al dat positieve nieuws blijft H&M een agressieve prijsvechter; haar unique selling-point is nog steeds zoveel mogelijk nieuwe collecties produceren en verkopen voor een zo laag mogelijke prijs. De rekening komt te liggen bij de meisjes en vrouwen die jouw t-shirts maken. Zij werken in overvolle, bloedhete fabrieken in landen als Cambodja, Bangladesh, Myanmar en Ethiopië, vaak van zonsopkomst tot ‘s avonds laat, voor een hongerloontje.

H&M staat aan de wieg van dit systeem, en betaalt haar werknemers nog steeds geen leefbaar loon (dat is een salaris dat nodig is om de minimale basisbehoeften in het leven te bekostigen). Op dit moment kan je dus niet met een gerust hart shoppen bij de H&M, want je draagt bij aan een systeem dat uitbuiting van meisjes en vrouwen in arme landen in stand houdt.

En al dat positieve nieuws over H&M dan?

Het is waar dat H&M goede stapjes zet op het gebied van transparantie en een meer duurzame bedrijfsvoering. Dat moet ook wel, willen ze nog relevant blijven voor de groeiende groep (jonge) consumenten die bewust en principieel kiezen waar ze hun kleding kopen.

Maar veel van die stappen gaan over de verbeterpunten van productieketens en innovaties op het gebied van techniek en milieu. De grote internationale ketens tekenen nu protocollen en standaarden op voor de mode-industrie. Dat H&M zich inzet om de ondoorzichtige warboel van productieketens en onderleveranciers transparanter te maken, is een goed begin. Maar waarom gaan ze niet om de tafel met de meisjes en vrouwen die hun kleding maken?

Wil H&M dan geen normaal loon betalen?

In 2012 heeft H&M toegezegd dat ze haar werknemers tegen 2018 een leefbaar loon wil betalen. Die belofte zijn ze niet nagekomen. En eerlijk: dat is ook niet makkelijk. In landen als Bangladesh of Cambodja is een landelijke cao of minimumloon niet zomaar even te fiksen. Daar bestaan ons soort sectorale verbanden niet, waardoor je de afspraken – vaak per fabriek – met lokale vakbonden en brancheorganisaties moet gaan regelen.

Ligt zo’n overeenkomst er, dan zie je dat veel producenten hun boeltje oppakken, en doodleuk op zoek gaan naar een goedkoper productieland, zoals bijvoorbeeld Ethiopië. Daar staan nu prachtige fabrieken die qua veiligheid voldoen aan alle voorwaarden, maar de werknemers verdienen er nóg minder dan in een lagelonenland als Bangladesh. H&M is ook naar Ethiopië gegaan. In feite is de fast-fashion industrie, ondanks al haar mooie woorden, nog steeds op zoek naar het afvoerputje van werknemersrechten.

Daarom werkt FNV op wereldwijde schaal aan het verenigen van arbeiders in vakbonden, zodat zij betere werkomstandigheden kunnen afdwingen.

Wat moet H&M doen zodat ik er met een gerust hart kan shoppen?

Ons advies aan H&M: ga voor een leefbaar loon, en ga dit onderhandelen met een vrije vakbond op fabrieksniveau. Ga om tafel zitten met de lokale vakbonden om tot dat leefbaar loon te komen. Blijf je handeltje niet verkassen naar weer een goedkoper land, maar investeer in de juiste fabrieken en bouw daar een band mee op.

En kan ik nog wat doen om te boel te versnellen?

Onlangs wees een internationaal rapport uit dat meer dan 80 procent van de consumenten bereid is om een euro méér neer te leggen voor een kledingstuk waarvan de maker een leefbaar loon verdient. Dat is hartstikke goed nieuws! Geef je geld dus uit aan eerlijke kleding, dit zit gewoon lekkerder! We schreven eerder een blog over waar je leuke en hippe eerlijke kleding kunt kopen.

En ook: als je dan toch die H&M inloopt (ja, het is verleidelijk), vraag dan eens aan het winkelpersoneel waar je kledingstuk vandaan komt, en wie het heeft gemaakt. In dit interview met de woordvoerder van de Schone Kleren Campagne staat helder uitgelegd hoe je zo’n gesprek aanpakt. Wil je op de hoogte blijven van het werk dat wij doen om vakbonden wereldwijd te versterken, like ons dan op Facebook, en/of lees hier meer over #hetzitmenietlekker, waarin we jou laten zien waarom en waar je mooie, lekker zittende en eerlijke kleding koopt!

Lees ook: “Kan ik bij H&M nou wel of toch niet met een gerust hart kleren kopen?”