Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

Lees meer over onze cookies
Ik wil informatie op maat (tracking cookies)

Tracking cookies voor informatie op maat: met deze cookies kunnen we de informatie nog beter op je afstemmen. Als je ervoor kiest deze cookies niet te accepteren, dan is het nog steeds mogelijk gebruik te maken van onze websites maar kan het wel voorkomen dat bijvoorbeeld opnieuw gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen als je dat al hebt gedaan.

‘Stop met consumeren, ga investeren!’

Redactie
Door Redactie 17 mei 2019

Ze was een echte koopjesjager, maar kon de uitbuiting in de kledingindustrie niet meer rijmen met haar idealen. Op haar blog KouweKleren herpakt Hermien Buis de controle over haar koopgedrag. ‘Ik bepaal zelf wel waar ik met mijn geld aan bijdraag.’

Hermien Buis

We treffen Hermien Buis (27) in haar minimalistische appartement vol aardetinten en planten in Leiden. Hermien zet een kopje thee terwijl een Britse korthaar om de poten van haar houten tafel krult. Al vier jaar lang tikt Hermien hier haar blog KouweKleren, waarin ze haar lezers gelievelijk bij de hand neemt in haar zoektocht naar een balans tussen principes en koopgedrag.  

Waarom begon je met KouweKleren?

‘Ik weet nog dat er zoveel ophef was over angorawol van de H&M. Toen de beelden van lijdende konijntjes naar buiten kwamen, was het publiek echt pissed. Kijk, ik vind die konijntjes ook zielig, maar waarom is niemand boos over de meiden achter de naaimachines? Vrouwen zoals jij en ik!’

En toen?

‘Een tijdje daarna ben ik gestopt met het kopen van fast fashion. Ik baalde wel een beetje, vooral de eerste maanden, ik dacht dat het niet meer mogelijk was om leuke kleren te kopen. Mijn blog KouweKleren ben ik in 2016 begonnen om mezelf te dwingen op zoek te gaan naar betaalbare en toffe kleding. Ik ontdek bijna dagelijks wel een mooi merk dat kleding verkoopt met een goed verhaal, met respect voor de makers. Via mijn blog wissel ik tips en trucs uit met de duizenden bezoekers die maandelijks op mijn website komen.’   

Is het moeilijk om zo bewust te shoppen?

‘Het was in het begin even wennen, maar nu geeft het me een enorm gevoel van controle. Ik volg niet meer blind wat de mode dicteert, maar neem een stap terug en denk na over wat ik wil uitdragen. Ik zie het als een investering in mijn idealen. Op mijn website vind je een lijst van alle merken, webshops, organisaties en bloggers die zich bezighouden met kleding die is gemaakt met respect voor mens en milieu. Handig toch?’

Wat werkt voor jou?

‘Ik laat me inspireren door de 30-day rule van Livia Firth. Het komt er op neer dat je alleen nog kleding koopt die je zeker dertig keer gaat dragen. Dan ga je anders nadenken over kleding in de winkels. Dertig keer lijkt misschien weinig, maar dat valt best tegen. Ik merkte dat als je eenmaal de dertig bent gepasseerd, je ervan uit kan gaan dat je het kledingstuk gaat dragen tot het uit elkaar valt. Nu haalt zeker 85% van mijn kast de marker van dertig keer dragen.’

Wat draag je met jouw kleding uit?

Wij ontlenen onze trots en imago gedeeltelijk aan onze outfits; je laat ermee zien wie je bent. Maar tot nu toe gaat het dan alleen om de buitenkant, hoe het eruit ziet. Waarom zou het verhaal van het kledingstuk niet meer op de voorgrond kunnen staan? Ik wil de manier hoe kleding is gemaakt koppelen aan wie ik ben, en waar ik voor sta. Dat zit gewoon lekkerder!’

Heb je naast de tips in het filmpje nog meer tips voor de lezer?

‘Niemand is perfect, begin gewoon ergens, dan rol je er vanzelf verder in. Vraag aan je favoriete merk of ze ook eerlijke kleding verkopen, of koop alleen nog tweedehands alternatieven van dat merk. Zo blijf je in je eigen comfortzone, maar doe je wel iets. De webshops van grote ketens als de Bijenkorf, Wehkamp en Zalando hebben sinds kort ook een afdeling met eerlijke kleding. Ik schreef er een blog over