GASTBLOG Project Cece – Het zit me wél lekker

Door Redactie 28 februari 2018

Dat Mondiaal FNV een campagne is begonnen gericht op de mode-industrie is broodnodig. We zouden inmiddels boeken kunnen vullen met alle nieuwsberichten en onthullingen die nog maar eens benadrukken hoe slecht het er allemaal aan toe gaat. Steeds weer komen er verhalen opborrelen van bekende merken die betrokken zijn bij schandalen waarvan je zou denken dat die in 2018 niet meer zouden bestaan.

Afgelopen week verkondigde een Britse journalist nog dat hij in zijn tijd in een Chinese gevangenis ontdekte dat mede-gevangen voor 15 euro per maand werkten aan collecties van bekende merken.

Online verzamelplatform voor eerlijke kleding

Gelukkig kan het ook anders. In onze zoektocht naar merken die zich wél geloofwaardig inzetten voor onder andere de rechten van hun fabrieksarbeiders en daar ook streng op toezien, ontdekten we zóveel merken dat we besloten ze te verzamelen op één online marktplaats. Project Cece, een verzamelplatform voor eerlijke en duurzame kleding waarop jij bepaalt wat er precies bedoeld wordt met duurzaamheid met behulp van onze vijf duurzaamheid labels (eerlijke handel, lokaal geproduceerd, milieuvriendelijk, diervriendelijk, steunt lokale bevolking).

Kleine duurzame merken

Ons doel is om duurzame mode zó makkelijk vindbaar te maken dat we van de kleine duurzame merken van nu, de grote gangbare merken van de toekomst maken. We kunnen er met zijn allen voor zorgen dat dit de merken worden die de mode-industrie over een aantal jaar zullen leiden. Nog niet helemaal overtuigd? In deze blog delen we een aantal mooie merken die wat ons betreft écht wel geschikt zijn om de mode-industrie in de toekomst de goede kant op te leiden! In Indonesië, India, Nepal, de Filipijnen. En er zijn nog zóveel meer plekken waar -nu nog- kleine merken een enorme impact hebben op lokale gemeenschappen. Waar ga jij een verschil maken?

Pure Prana

“No charity, just jobs”. Met dat motto begon Ellen Kupers haar sieradenmerk Pure Prana. Het motto slaat niet alleen op het feit dat Pure Prana werkgelegenheid biedt aan Filipijnse vrouwen die moeilijk aan een baan konden komen, maar ook op het creëren van eerlijke banen. De edelstenen die het merk gebruikt worden lokaal ingekocht van fairtrade gecertificeerde handelaren en worden vervolgens in het atelier omgetoverd tot fijne sieraden. Het atelier biedt vrouwen niet alleen werk voor nu, maar leidt ze op tot echte vakmensen. Door de trainingen en werkervaring staan ze ook later sterker op de arbeidsmarkt!
Check Pure Prana op Project Cece

Studio JUX + co.

Studio JUX + co. werd in 2008 opgericht vanuit het idee dat mode weer leuk moest zijn voor iedereen. Niet alleen voor de eindgebruiker dus, maar ook voor de ontwerpers en makers. Het merk heeft een eigen fabriek in Nepal, waar 70% van de collectie wordt gemaakt. De overige 30% bestaat voor 25% uit breisels gemaakt in een GOTS gecertificeerde fabriek (keurmerk dat niet alleen staat voor een milieuvriendelijke productie, maar ook voor de rechten van werknemers, zoals vakbondsvrijheid) en voor 5% uit sieraden gemaakt in samenwerking met projecten voor vrouwen empowerment.

Alle productie vindt plaats in Nepal en het merk is erg transparant over waar en door wie een item is geproduceerd. Zo hebben al hun items een “handshake”, waarmee je precies kan zien door wie het stuk gemaakt is. Het merk ziet daarnaast streng toe op de uitvoering van hun code of conduct, waarin onder andere het recht op vakbondsvrijheid is opgenomen of –als de wet in een land dat verbiedt- in ieder geval het recht om (collectief) in onderhandeling te gaan met het management.
 Check Studio JUX + co. op Project Cece

Bagoa

Bagoa staat voor BAGs Over Aid en het merk is ontstaan vanuit de overtuiging dat handel de beste manier van hulp bieden is. De tassen worden gemaakt in de Indiase regio Rajasthan, waar vrouwen helaas nog zwaar gemarginaliseerd worden. Door de tassen juist hier te laten maken, kunnen vrouwen opklimmen uit armoede en financieel onafhankelijk worden. Behalve loon, waarmee ze kunnen voorzien in hun eigen levensonderhoud, kunnen ze nu hun kinderen naar school sturen en eigen pensioen opbouwen.

De tassen worden gemaakt van natuurlijk gelooid leer, waardoor het productieproces minder milieubelastend is vergeleken met normale leren producten. Daarnaast zijn de tassen relatief goedkoop. Zoals het merk zelf zegt: “We zijn het eerste tassenlabel dat niet duur, maar wel duurzaam is”. Met prijzen die beginnen bij 89 euro voor een leren shopper kan je inderdaad stellen dat je bij Bagoa minder geld over de balk hoeft te gooien dan je gewend bent voor een leren tas. Hoe dan? Doordat ze slechts een hele kleine winstmarge rekenen en niet met tussenhandelaren werken. Hierdoor is de prijs niet alleen lager, maar ook hun productieketen transparanter.
Check Bagoa op Project Cece

Nooboo

Nooboo maakt eerlijke shirts van bamboe. Bamboe is een milieuvriendelijke vervanger van katoen.
Niet alleen heeft bamboe aanzienlijk minder water nodig om te groeien (voor een katoenen shirt is gemiddeld zo’n 2700 liter water nodig), ook heeft bamboe minder pesticiden nodig om te overleven. De bamboepulp die Nooboo gebruikt voor hun basics wordt gemaakt met een closed loop systeem, waardoor er geen schadelijke stoffen in de natuur belanden. Het bamboeviscose wordt vervolgens tot shirt omgetoverd door Mata Dewi in het Indonesische Ubud.
Check Nooboo op Project Cece

Wil jij ook iets doen tegen de misstanden in de kledingindustrie?