Spreekuur voor grensarbeiders

Woon je in Nederland, maar werk je in België of Duitsland? Dan kunnen er voor jou andere regels voor sociale verzekeringen, belastingen, pensioen en arbeidsvoorwaarden gelden. De FNV organiseert op 12 plaatsen een spreekuur voor grensarbeiders. Iedereen kan langskomen voor informatie. We helpen je graag.

Let op: In verband met de verspreiding van het coronavirus zijn alle vakbondshuizen en onze spreekuurlocaties tot en met 1 juni gesloten. Alle bijeenkomsten en spreekuren zijn daarom ook geannuleerd. Heb je vragen over jouw situatie? Mail deze dan naar grensarbeidvragen@vereniging.fnv.nl

Extra voordelen voor FNV-leden die over de grens werken

• (Gratis) laten invullen van je Nederlandse belastingaangifte en ook de Belgische BNI-aangifte. Advies over de Duitse aangifte.
  • Vragen over je (aanvullende) pensioenopbouw in België, Duitsland en Nederland.
  • Vragen over juridische zaken. Als het nodig is helpen onze Belgische of Duitse collega's je ook kosteloos. Dossiers kunnen we als nodig uitwisselen. Je hoeft niet lid te zijn van een buitenlandse vakbond om in 2 landen geholpen te worden.
  • Vragen over internationaal arbeidsrecht of arbeidsvoorwaarden.
  • Loopbaanbegeleiding. Ook over de grens heen door samenwerking met Belgische bonden.
  • Begeleiding van leden die in het traject Poortwachter terecht zijn gekomen.
  • Meer mogelijkheden voor inspraak:  medezeggenschap door kandidaatstelling bij or-verkiezingen door samenwerking of lijstverbinding met zusterbonden.

Alles over wonen in Nederland en werken in België

Woon je in Nederland en werk je in België? En heb je vragen over wat voor gevolgen corona voor jou heeft als grensarbeider? Maak dan gratis gebruik van de digitale informatiesessie ‘Corona Maatregelen en Grensarbeid’. Vul het formulier in en je ontvangt een link naar de digitale informatiesessie van ongeveer 15 minuten. Heb je dan nog vragen? Ook deze kan je achteraf nog stellen.

Naar het aanvraagformulier 'Informatiesessie Corona en Grensarbeid'

Spreekuren Grensarbeid

let op: zie bovenstaande opmerking mbt sluiting door corona

We hebben op de volgende plaatsen een spreekuur Grensarbeid:

Maak online een afspraak

Of bel ons Contact Center voor meer informatie: 088 - 368 0 368

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte