Spreekuur voor grensarbeiders

Woon je in Nederland, maar werk je in België of Duitsland? Dan kunnen er voor jou andere regels voor sociale verzekeringen, belastingen, pensioen en arbeidsvoorwaarden gelden.

Fair Mobility Tool

Werk je in België, dan kan je met de handige 'Fair Mobility Tool' snel en simpel kijken hoe jij ervoor staat en wat je eventueel nog moet regelen. De 'Fair Mobility Tool' geeft na het invullen van een aantal basisgegevens over je werksituatie op hoofdlijnen een analyse over sociale zekerheid, fiscaliteit en arbeidsrecht. Per onderdeel krijg je groen, oranje of rood. Bij groen is jouw situatie in orde, bij oranje zijn er zaken waarmee je extra rekening moet houden en bij rood is jouw situatie niet in orde. Neem als lid van de FNV voor meer advies contact op met het spreekuur Grensarbeid.

Vooralsnog is de tool alleen geschikt voor mensen die in België werken. Met de huidige variant doen we eerst ervaring op, waarna we vervolgens de tool op termijn ook voor werknemers in Duitsland verder ontwikkelen.

Gebruik gratis de Fair Mobility Tool

Extra voordelen voor FNV-leden die over de grens werken

Werk jij over de grens en ben je lid van de FNV dan loont jouw lidmaatschap met deze extra voordelen:

• (Gratis) laten invullen van je Nederlandse belastingaangifte en ook de Belgische BNI-aangifte. Advies over de Duitse aangifte.
  • Vragen over je (aanvullende) pensioenopbouw in België, Duitsland en Nederland.
  • Vragen over juridische zaken. Als het nodig is helpen onze Belgische of Duitse collega's je ook kosteloos. Dossiers kunnen we als nodig uitwisselen. Je hoeft niet lid te zijn van een buitenlandse vakbond om in 2 landen geholpen te worden.
  • Vragen over internationaal arbeidsrecht of arbeidsvoorwaarden.
  • Loopbaanbegeleiding. Ook over de grens heen door samenwerking met Belgische bonden.
  • Begeleiding van leden die in het traject Poortwachter terecht zijn gekomen.
  • Meer mogelijkheden voor inspraak: medezeggenschap door kandidaatstelling bij or-verkiezingen door samenwerking of lijstverbinding met zusterbonden.

Meer informatie

In samenwerking met Belgische en Nederlandse vakbonden heeft FNV de interregionale vakbondsraad Schelde-Kempen (IVR Schelde- Kempen) opgericht. Op de bijbehorende website 'werkenoverdegrens.eu' kan je meer informatie vinden die duidelijkheid geeft over jouw situatie.

Ga naar werkenoverdegrens.eu

Spreekuren Grensarbeid

De FNV organiseert normaal gesproken op 12 plaatsen in Nederland een spreekuur voor grensarbeiders. In verband met het coronavirus zijn alle vakbondshuizen en onze spreekuurlocaties voorlopig gesloten. Heb je vragen over jouw situatie?

Mail naar grensarbeidvragen@vereniging.fnv.nl

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector